سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های دهم فروردین | مناسبت های 30 مارس

10 فـروردیـن جشن آبانگاه

روز دهم هر ماه ، آبان نام دارد. آبان ایزد موکل بر آب محسوب می شود.آبان روز از فروردین ماه برابر با 10 فروردین در گاهشماری ایرانی است، نخستین آبان روز سال است و جشنی به همین نام در این روز انجام می شده.از جمله مراسم جشن آبانگاه آب پاشی به یکدیگر بوده و نوعی انتظار برای بارش باران است
جشن آبانگاه به مناسبت باران و آب در دهم هر ماه در جهت ستایش ایزد آب در میان مردم برگزار می‌شده است.

روز جشن آبانگاه-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جشن آبانگاه-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

روز جهانی مداد

دهم فروردین / 30 مارس در سال ۱۷۹۵ مداد مدرن توسط دانشمند فرانسوی به نام نیکلاس ژاک کونته اختراع شد. در سال ۱۸۵۸، نسخه جدید و بهبود یافته مداد در ایالات متحده اختراع شد. در ۳۰ مارس همان سال، Hymen L. Lipman حق ثبت اختراع مورد تایید برای نوع جدیدی از مداد را دریافت کرد – یک وسیله نوشتاری با یک پاک کن متصل به انتهای غیر تیز، یک دستگاه راحت و همه کاره را بوجود آورده بود که بسیار کمتر کثیف کاری داشت. در واقع، به همین دلیل است که روز جهانی مداد در ۳۰ مارس قرار دارد، زیرا این سالگرد ثبت اختراع مداد با یک پاک کن متصل است.

روز جهانی مداد-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی مداد-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

روز جهانی پزشک

در روز سی ام ماه مارس سال 1842 / 10 فروردین دکتر لانگ برای نخستین بار داروی بیهوشی «اتر» را در عمل جراحی به عنوان بیهوش کننده استفاده کرد. در آن روز دکتر لانگ، اتر را برای یک بیمار تجویز کرد و سپس وی را برای خارج کردن تومور از گردنش تحت عمل جراحی قرار داد. بعد از عمل جراحی، بیمار اظهار کرد: در این تاریخ اتفاق بزرگی در زندگی‌اش رخ داده و هیچ دردی را در طول عمل احساس نکرده، تا اینکه از خواب بیدار شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتند که بابت همین اتفاق بزرگ، 30 مارس را به عنوان روز پزشک نامگذاری کنند و جشن بگیرند.

روز جهانی پزشک-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی پزشک-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

روز قدم زدن در پارک

روز قدم زدن در پارک برای کمک به مردم برای ارتباط مجدد با فضاهای طبیعی در دنیای متمدن ما تاسیس شده است.قدم زدن در طبیعت اثرات درمانی زیادی بر افراد دارد و سطح استرس را پایین می‌آورد، قلب و ذهنشان شاداب می‌شود و باعث خلاقیت می شود

روز قدم زدن در پارک-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز قدم زدن در پارک-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

ثبت گوگل مپ-نیازجو

تولد ونسان ونگوک نقاش هلندی

وَنسان وَن گوگ در 30 مارس 1853 برابر با 10 فروردین 1232 در زوندِرت، دهکده‌ای در جنوب هلند، متولد شد.
ونگوگ یک دهه از عمرش را به‌طور جدی به نقاشی گذراند و با خلق بیش از 2100 اثر هنری، دنیایی جدید آفرید.
وَنسان وَن‌گوگ (Vincent van Gogh) فقط در دو ماه پایانی عمرش، 90 نقاشی از خود باقی گذاشت که مهمترین آنها در سه سال آخر حیاتش خلق شدند. گرچه او در زمان حیاتش در گمنامی کامل به‌ سر می‌برد، اما سال‌هاست که به‌ عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته و امروز آثارش در معتبرترین موزه‌های جهان و با نهایت دقت نگهداری می‌شود.

تولد ونگوک نقاش هلندی-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
تولد ونگوک نقاش هلندی-مناسبت های دهم فروردین-مناسبت های 30 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

سایر مناسبت های دهم فروردین | مناسبت های 30 مارس

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1814 میلـادی پس از شکست ناپلئون، نیرو های اتحادیه ضد فرانسه وارد پاریس شدند. ناپلئون به دلیل لشکرکشی غیر ضروری سال 1812 به روسیه بیشتر سربازان خود را از دست داده بود و از متحدین شکست خورد. در قرن بعد هیتلر همین اشتباه را مرتکب شد، به روسیه بسیار پهناور لشکر کشید و ازمیان رفت

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1822 میلـادی پس از خرید فلوریدا از اسپانیا، کنگره آمریکا از ضمیمه کردن دو بخش غربی و شرقی این ناحیه به یکدیگر، ایالت فلوریدا را به وجود آورد.

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1856 میلـادی با امضای قرارداد پاریس جنگ کریمه که بر ضد روسیه بود پایان یافت.

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1903 میلـادی به علت خشکسالی، ریزش آب از آبشار نیاگارا واقع در مرز کانادا و ایالـات متحده قطع شد.

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1903 میلـادی در جریان انقلـاب دومینیکن واقع کارائیب و نه چندان دور از جزیره کوبا، دولت امریکا تحت عنوان حفظ منافع اتباع خود به آن سرزمین نیروی نظامی فرستاد. دومینیکن و هائیتی قبلـا جزیره هیسپانیولـا را تشکیل می دادند که مدت ها حاکم نشین اسپانیا در قاره آمریکا بود.

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1912 میلـادی دولت فرانسه «مراکش = مغرب عربی» را رسما تحت الحمایه خود اعلـام داشت! که این وضعیت ده ها سال به همان صورت باقی بود.

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1945 میلـادی واحد های ارتش سرخ (دولت مسکو) در تعقیب نیرو های هیتلر وارد اتریش شدند.

دهم فروردین برابر با 30 مارس 1976 میلـادی کنگره جهانی «حافظ» غزلسرا و صوفی بزرگ و نامدار ایران در شهر رُم و با حضور نویسندگان، فیلسوفان، ادیبان و شاعران بزرگ جهان گشایش یافت، بحث و نطق فراوان شد و مقالـات و رسالـات وارده به صورت کتابی واحد انتشار یافت.

دهم فروردین برابر با 30 مارس 2008 میلـادی 29 مارس (دهم فروردین 1387 خورشیدی) فریدون آدمیت دیپلمات بازنشسته و تاریخ نگار معاصر در 87 سالگی درگذشت. وی تالیفات متعدد در زمینه جنبش هایی که به مشروطیت ایران انجامید و دورانی که وی آن را عصر روشنفکری خوانده است. آدمیّت کتابی هم درباره «امیرکبیر» و ایران عصر او نوشته و تالیفی نیز درباره بحرین دارد. او از مخالفان دادن استقلـال به بحرین بود.

تولد یوزف کنو
در چنین روزی در سال یوزف کنو نقاش بلژیکی به دنیا آمد.

تولد هوارد لیندسی
در چنین روزی در سال 1889 میلادی نمایشنامه نویس برجسته آمریکای به دنیا آمد. وی علاوه بر نمایشنامه نویسی، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز بود. «دولت متحد » عنوان مهمترین اثر اوست.

تولد ارنست یونکر
در چنین روزی در سال 1895 میلادی ارنست یونکر فیلسوف و نویسنده برجسته آلمانی به دنیا آمد.

درگذشت چارلز وسلی
در چنین روزی در سال 1789 میلادی چارلز وسلی نویسنده و شاعر انگلیسی در گذشت. او عمدتا سرودهای روحانی را برای کلیساها به نگارش درمی آورد.

جنگ رزها
در چنین روزی در سال 1461 میلادی جنگ رزها آغاز شد. این جنگ در نزدیکی منطقه تاوتون میان دول اروپایی در گرفت و بر اثر آن بیش از سی و سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.

10 فروردین / 30 مارس تولد هوارد لیندسی [ 29 March ]

10 فروردین / 30 مارس تولد ارنست یونکر [ 29 March ]

10 فروردین / 30 مارس درگذشت چارلز وسلی [ 29 March ]

10 فروردین / 30 مارس جنگ رزها [ 29 March ]

10 فروردین / 30 مارس تشکیل جمهوری سوئیس [ 29 March ]

10 فروردین / 30 مارس کنسرت های بتهوون [ 29 March ]

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط