سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های 27 فروردین | مناسبت های 15 آوریل

27 فروردین برابر با 15 آوریل 69 میلـادی «اتو» مدعی امپراتوری روم در جنگ «بدریاکوم» در شمال ایتالیا از نیرو های دولتی شکست خورد و روز بعد خودکشی کرد.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1205 میلـادی یک سال پس از غارت قسطنطنیه (استانبول امروز) توسط صلیبیون، بلغارها هم در منطقه آدریانوپل نیرو های بیزانتیوم (روم شرقی به پایتختی قسطنطنیه) را شکست دادند.

27 فروردین برابر با 15 آوریل1395 میلـادی امیرتیمور گورکان با تُختامیش (توتخامیش) رئیس دولت مغولـان قفقاز شمالی و جنوب روسیه امروز وارد جنگ شد. این جنگ در کنار رود تِرِک Terek روی داد و در آن امیرتیمور پیروز شد.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1205 میلـادی پاپ وقت اجازه نداد یهودیان در کردوبا (قرطبه) اسپانیا کنیسه بسازند.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1541 میلـادی حکمران وقت مراکش پرتغالی ها را از «اقادیر» بیرون راند.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1861 میلـادی ابراهام لینکلن رئیس جمهوری وقت آمریکا برای جنگ با ایالـات جنوبی که از اتحادیه جدا و برای خود کنفدراسیون آمریکا را به وجود آورده بودند 75 هزار نیروی داوطلب تدارک دید.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1894 میلـادی نخستین فیلم (تصویر متحرک) در نیویورک به نمایش گذارده شد و 62 سال بعد در همین روز (سال 1956) ویدیو تیپ در شیکاگو ساخته شد.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1902 میلـادی دولت لندن که کنترل سودان (مستعمره وقت آن دولت) را به دست داشت مرز های آن با اتیوپی و نیز مرز های جنوبی اش را تعیین کرد.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1927 میلـادی نخستین خودرو «ولوو» در سوئد ساخته شد.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1939 میلـادی The Grape Of Wrath (که در ایران؛ خوشه های خشم ترجمه شده است) تالیف جان ستاین بک منتشر شد. روز انتشار این کتاب که فیلم سینمایی هم شده است 14 اپریل اعلـام شده است.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1939 میلـادی روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا که متوجه بوی جنگ از اروپا شده بود با ارسال نامه هایی برای هیتلر و موسولینی از آنان خواسته بود که اگر موفق به حل مسالمت آمیز مسائل نشوند دست کم از کشاندن جنگ به کشورهایی که نامشان در زیر نامه آمده است خودداری کنند. بیشتر این کشور ها قصد درگیری و مداخله نداشتند از قبیل سویس، سوئد، دانمارک، فنلـاند، لوکزامبورگ، هلند، بلژیک و ایرلند.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1941 میلـادی لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) شهر بلفاست در ایرلند شمالی را بمباران کرد.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 1992 میلـادی قانون اساسی ویتنام به تصویب رسید که نظام این کشور را سوسیالیستی و نام آن را جمهوری سوسیالیستی ویتنام گذارده است.

27 فروردین برابر با 15 آوریل 2002 میلـادی کودتا برضد هوگو چاوز در ونزوئلـا با بپاخیزی هواداران او شکست خورد و وی پس از سه روز برکناری به قدرت بازگشت. کودتاگران پس از پیروزی، چاوز را تبعید کرده بودند. چاوز پس از بازگشت به قدرت، نسبت به کودتاگران اِعمال خشونت نکرد.

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

درگذشت سید جمال الدین اسد آبادی
درچنین روزی در سال 1314هجری قمری سید جمال الدین اسدآبادی به دیار باقی شتافت .
انتشار روزنامه شمس النهار، آالخائفی ” تتمه البیان فى تاریخ الافغان ، القضا و القدر، اسلام و علم ،نیجریه یا ناتورالیسم ، الوحده الاسلامیه و الواردات فى سر التجلیات از جمله آثار سید جمال الدین اسد آبادی می باشد

تولد لئوناردو داوینچی
در چنین روزی در سال 1452 میلادی لئوناردو داوینچی نقاش ، مجسمه ساز ، دانشمند و مخترع ایتالیایی به دنیا آمد . داوینچی یکی از اندیشمندان و هنرمندان بر جسته جهان غرب است که با خلق آثار هنری بسیار توانست شهرت کلانی را برای خود به ارمغان آورد . زیباترین اثر نقاشی او « سن » نام دارد که آن را در میلان ترسیم کرده است . تصویر «مریم بر فراز سنگ ها» و «لبخند ژوکوند» عناوین مهمترین آثار لئوناردو داوینچی می باشد .

نخستین پرواز با بالن
در چنین روزی در سال 1784 میلادی نخستین بالن بر فراز ایرلند به پرواز در آمد .

کشف قطب مغناطیسی
در چنین روزی در سال 1800 میلادی جیمز راس قطب شمال مغناطیسی را کشف کرد .

نخستین صدا روی فیلم
در چنین روزی در سال 1923 میلادی برای نخستین بار صدایی روی فیلم شنیده شد . این فیلم در سالن نمایش ریالتو تاتر در نیویورک به نمایش در آمد .

کودتای نظامی در نیجر
در چنین روزی در سال 1974 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در نیجر رییس جمهوراین کشور ، دیوری مانی از قدرت به کناره رفت .

روز آزادی آفریقا
همه ساله چنین روزی به عنوان روز آزادی آفریقا در کشورهای مختلف آفریقایی گرامی داشته می شود.

درگذشت ژان پل سارتر
در چنین روزی در سال 1980 میلادی ژان پل سارتر فیلسوف بر جسته اگزیستانسیالیست دیده از جهان فروبست . ژان پل سارتر اگزیستانسیالیسم را این گونه تعریف می کند : «وجود انسان مقدم بر ماهیت اوست‏» . در حالی که دیگر فلسفه ‏هاماهیت موجود را مقدم بر وجود او مى ‏دانند . از این لحاظ از نظر سارتر انسان تنها صاحب اصالت وجود است

 

ثبت گوگل مپ-نیازجو

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط