سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های نهم فروردین | مناسبت های 29 مارس

روز جهانی پیانو

نهم فروردین برابر با 29 مارس روز جهانی پیانو یکی از سازهای بی نظیر موسیقی است. روز پیانو ایده ای بود که از طرف یک پیانیست، آهنگساز و تهیه کننده آلمانی به نام نیلز فرام مطرح شد. او موسیقی کلاسیک با موسیقی سازهای الکترونیک می نوشت و دیدگاه خاصی در مورد موسیقی و پیانو داشت. هنگامی که از او پرسیدند روز جهانی پیانو چه ضرورتی دارد، پاسخ داد: “روز جهانی پیانو یعنی یادآوری تهیه کنندگان، آهنگسازان، سازندگان پیانو و مهم ترین شنوندگان این ساز بزرگ .”

88 امین روز سال میلادی به دلیل شباهتی که به کلیدهای پیانو دارد به نام روز جهانی پیانو نام گذاری شده است.

روز جهانی پیانو-مناسبت های نهم فروردین-مناسبت های 29 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی پیانو-مناسبت های نهم فروردین-مناسبت های 29 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

سایر مناسبت های نهم فروردین | مناسبت های 28 مارس

– درگذشت سیبویه
درچنین روزی « محمد بن موسی عبدالعزیز» مشهور به « سیبویه » در گذشت . او اصالتا ایرانی بود و این امر که وی در نحو ادبیات عرب صاحب سبک و اندیشه بود ، بسیار جالب توجه می نماید . گویند ابتدا ابوالاسود دوئلی علم نحو را وضع کرد و پس ازاو دانشمندانی چون سیبویه آن را گسترش دادند . وی شاگرد خلیل بن احمد بود . گفته می شود سیبویه علم نحو را به بهترین شیوه ممکنه کامل ساخت و کتاب مشهور خود را در علم نحو تالیف کرد.

– تولد رافائل نقاش مشهور ایتالیایی
در چنین روزی در سال 1483 میلادی رافائل نقاش مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . «مدرسه آتن» عنوان مهمترین اثر اوست . نام کامل رافائل ، رافائلو سانزیو است . وی در سال1520 میلادی در رم در گذشت . رافائل ابتدا اصول نقاشی را از پدرش آموخت و پس از مرگ مادرش برای فراگیری امهات نقاشی به شهر «پروجا» ی ایتالیا رهسپار شد . او در آنجا به شاگردی نقاش معروفی به نام «پترووانسی» در آمد . رافائل در این سالها ابتدا نقاشی محراب کلیسای فرانسسکان را به انجام رساند . او در همین دوره زمانی دست به خلق ماندگارترین آثار تجسمی در حوزه هنر غرب زد . « خانواده مقدس» ، «مریم بر صندلی» ، « گفتگو بر سر نان و شراب مقدس» و «باغبان زیبا» از جمله مهمترین آثار او می باشد.

– تولد ماکسیم گورکی
در چنین روزی در سال 1868 میلادی آلکسی ماکسیمویچ پشیکوف یا ماکسیم گورکی نویسنده مشهور و بر جسته روس به دنیا آمد . مادر عنوان مهمترین اثر اوست .
کتاب های زیر از مهمترین آثار گورکی می باشند : ولگردان، آنها که وقتی آدمی بودند، دانشکده های من، توفان، سه رفیق، نهم ژانویه، همسفر، بوران، نخستین عشق من، استادان زندگی، نگهبان شدم، خرده بورژواها، واسکا، فضول، زندانیان، یک اعتراف و مادر .

ثبت گوگل مپ-نیازجو

– درگذشت ویرجنیا ولف
در چنین روزی در سال 1941 میلادی ویرجینیا وولف نویسنده مشهور آمریکایی دار فانی را وداع گفت . وی در 59 سالگی خود کشی کرد . در چنین روزی در سال 1882 میلادی ویرجینیا وولف نویسنده مشهور انگلیسی دیده به جهان گشود . وی در بیست و چهار سالگی نخستین کتاب خود را منتشر کرد . “خانم دالووی” و “به سوی فانوس دریایی” از مهمترین آثار او هستند. او سرانجام بر اثر افسردگی دست به خودکشی زد و در سال 1941 میلادی خود را به در یا افکند و غرق شد .

– اعلان جنگ انگلستان به اسپانیا
در چنین روزی در سال 1738 میلادی پارلمان انگلستان علیه اسپانیا اعلان جنگ کرد . این جنگ به جنگ گوش یانکین مشهور شده است .

– جنگ بریتانیا و فرانسه علیه روسیه
در چنین روزی در سال 1854 میلادی و در طول جنگ های کریمه ، بریتانیا و فرانسه علیه روسیه اعلان جنگ کردند .

– زلزله در ترکیه
در چنین روزی در سال 1970 میلادی بر اثر یک زلزله هفت ممیز سه دهم ریشتری در ترکیه بیش از هزار نفر جان باختند و 254 روستا ویران شد .

– تشکیل اکافه
درچنین روزی در سال 1947 میلادی ، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آسیا و خاوردور تشکیل شد . این سازمان که اکافه (ابتدای کلمات متشکله ) نام گرفته بود وظیفه رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور های عضو را به عهده داشت . کمیسون اقتصادی آسیا و خاور دور، اکافه ، بعدها در سال 1974 به کمیسیون اقتصادی ، اجتماعی، اسکاپ تبدیل شد . اسکاپ کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا از جمله سازمانهای منطقه ای است که در حوزه آسیا و اقیانوسیه ، با برنامه ریزی در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی خواستار ایجاد زمینه های توسعه پایدار در این بخش از جهان است . اسکاپ در بخش اجتماعی با پیشنهاد طرحهایی در زمینه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده به ارایه اطلاعات لازم در این زمینه و برگزاری کمیسون های مشترک مبادرت ورزیده و توانسته است تا حدودی به هدف های خود نزدیک شود . این کمیسون همچنین در بخش اقتصادی فعالیت بسیاری در زمینه ایجاد طرق همکاری بیشتر کشورهای عضو در ایجاد یک بازار منطقه ای فعال ، به انجام رسانده است .

– تشکیل بزرگترین بانک جهان
در چنین روزی در سال 1995 میلادی بزرگترین بانک جهان در ژاپن افتتاح شد . دو بان میتسو بیشی ژاپن و بانک توکیو این کشور با یکدیگر ادغام شدند و بزرگترین بانک جهان را تشکیل دادند .

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1626 میلـادی آنتونیو توردسیلـاس Antonio Tordesillas مورخ اسپانیایی که روزنگار (کرونیکل) دیدار کریستف کلمب و سایر اسپانیایی ها و نیز پرتغالی ها از قاره آمریکا و همچنین رویداد های دوران حکومت فیلیپ دوم و فیلیپ سوم (دوران برتری اسپانیا) را تالیف کرده است درگذشت. وی متولد 1549 بود.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1638 میلـادی نخستین مهاجرنشین سوئدی ها در «دلیور» آمریکا ایجاد شد.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1814 میلـادی ژنرال اندرو جکسون که بعدا رئیس جمهوری آمریکا شد سرخپوستان قبیله «کریک» را در منطقه «هورس شو» شکست داد.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1827 میلـادی ده ها هزار تن در تشییع جنازه بتهوون در شهر وین شرکت کردند.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1847 میلـادی نیرو های دولت واشنگتن منطقه «وراکروز» مکزیک را متصرف شدند.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1936 میلـادی 98 درصد از 45 میلیون و پانصدهزار رای دهنده آلمانی به اعلـامیه هیتلر که اشغال نظامی مجدد منطقه راینلـاند Rhineland آلمان از سوی فاتحان جنگ جهانی اول غیر قانونی است رای «بله» دادند و هیتلر با اعزام نیرو، اشغال گران را بیرون راند و این، نخستین گام برای مسلح ساختن دوباره آلمان بود.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1943 میلـادی در آمریکا به سبب ادامه جنگ (جنگ جهانی دوم) گوشت، کره و پنیر جیره بندی شد.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1945 میلـادی در این روز رسما اعلـام شد که ارتش شوروی ارتش چهارم آلمان را کاملـا منهدم ساخته است.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1962 میلـادی ارتش آرژانتین برضد آرتورو فروندیزی Arturo Frondizi رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و با زندانی ساختن او زمام امور را به دست گرفت.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1971 میلـادی هیات منصفه (ژوری) یک دادگاه نظامی آمریکا ستوان ویلیام کالی William Calley فرمانده یک گروهان از تیپ 11 پیاده آمریکا را که گروهان او متهم به کشتار 400 تا 500 غیرنظامی ـ بزرگسال و کودک ـ ویتنامی ساکن روستای مای لـای My Lai شده بود مجرم تشخیص داد. قضات دادگاه 7 روز بعد کالی را به زندان تمام عمر محکوم کردند که محکومیت او بعدا به تصمیم نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به ده سال حبس در اقامتگاه خود در سربازخانه (فورت بنینگBenning) تبدیل شد و پس از سه سال و چند ماه ماندن در این حبس خانگی آزاد شد. کشتار روستای مای لـای و تصاویر مربوط مدت ها خبر صفحات اول روزنامه ها بود. این کشتار در مارس 1968 روی داده بود. کالی متولد 1943 است. پدر او نیز قبلـا نظامی بود.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1985 میلـادی اسپانیا و پرتغال شرایط بازار مشترک اروپا را برای پیوستن به آن پذیرفتند.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 1994 میلـادی آخرین سرباز آمریکایی از سومالی خارج شد.

نهم فروردین برابر با 29 مارس 2004 میلـادی دولت های استونیا، اسلواکیا، بلغارستان، لـاتویا، لیتوی نیا و رومانی اعضای پیشین بلوک شرق به ناتو پیوستند و عضو کامل این اتحادیه نظامی غرب شدند. با پیوستن استونیا، لـاتویا و لیتوی نیا به ناتو، این اتحادیه وارد قلمرو شوروی فروپاشیده شد و در بالتیک و در پایگاه های سابق شوروی استقرار یافت بدون اینکه مقامات روس اعتراض کنند. این سه کشور حاشیه بالتیک از جمهوری های 15 گانه شوروی بودند. قبلـا قرار بود که پس از انحلـال اتحادیه نظامی بلوک شرق (پیمان ورشو)، ناتو نیز تبدیل به انجمن سیاسی شود!.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط