سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های هشتم فروردین | مناسبت های 28 مارس

روز ساکورا در ژاپن (جشن شکوفه های گیلاس)

علاقه ژاپنی‌ها به جشن شکوفه های گیلاس به‌اندازه‌ای زیادی است که 28 آوریل را روز ملی شکوفه های گیلاس نامگذاری کرده‌اند و طی این مدت، به برگزاری مهمانی و پیک‌نیک در دل طبیعت می‌پردازند. علاوه بر خود مردم ژاپن، این فستیوال برای گردشگران سراسر جهان نیز جذابیت زیادی دارد و تعدادی زیادی از افراد بهار را برای سفر به ژاپن انتخاب می‌کنند، نام دیگر روز ساکورا ، هانامی می باشد

روز ساکورا در ژاپن-روز هانامی-مناسبت های هشتم فروردین-مناسبت های 28 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز ساکورا در ژاپن-روز هانامی-مناسبت های هشتم فروردین-مناسبت های 28 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

– قتل منصور حلاج
در چنین روزی در سال 922 میلادی حسین ابن منصور حلاج عارف و شاعر مشهور ایرانی در 64 سالگی به دار آویخته شد . حسین بن منصور بیضاوی مشهور به حلاج از بزرگان عرفا و صوفیه به دستور جعفرمقتدر عباسی کشته شد. وی در بیضا درفارس فعلی به دنیا آمد و مدتی تحت تعلمیات عارفانه سهل بن عبدالله تستَری قرار گرفت . او بعدها با جمعی از صوفیه عصر خود محشور شد که از میان آنها می توان به جنید بغدادی اشاره کرد .حلاج همچنین سالهای چندی از عمر خود را درزندان سپری کرد . گفته اند خلیفه عباسی به دلیل برخی مخالفت های سیاسی و همچنین مخالفت برخی علمای دینی با اندیشه های وی ، پس از زدن هزار تازیانه بر وی ، دستان و پاهای او را برید و جسدش را سوزاند و خاکسترش را در دجله ریخت .” التوحید” ، “الجواهر الکبیر” ، “الوجود الاول” و” الوجود الثانی” از جمله مهمترین آثار او می باشد

قتل منصور حلاج-مناسبت های هشتم فروردین-مناسبت های 28 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
قتل منصور حلاج-مناسبت های هشتم فروردین-مناسبت های 28 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

 

ثبت گوگل مپ-نیازجو

سایر مناسبت های هشتم فروردین | مناسبت های 28 مارس

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1738 میلـادی پارلمان انگلستان به دولت اسپانیا اعلان جنگ داد.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1794 میلـادی موزه لوور Louvre فرانسه که از اوت 1794 به روی مردمـ باز شد در 28 مارس عمومی اعلـام گردید. این موزه در ردیف موزه واتیکان در نوع خود از مهمترین موزه های جهان بشمار می رود.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1797 میلـادی ناتانیل بریگز Nathaniel Briggs در نیو همشایر آمریکا نخستین ماشین لباسشویی را که ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1866 میلـادی نخستین آمبولـانس جهان که با اسب کشیده می شد آغاز بکار کرد.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1854 میلـادی در جریان جنگ های کریمه، انگلستان و فرانسه به دولت روسیه اعلـان جنگ دادند و در این جبهه علیه این کشور وارد جنگ شدند. این جنگه بر سر قدرت و رقابت های استعماری اروپاییان بود.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1868 میلـادی ماکسیم گورکی (الکسی پشیکوف) نویسنده توانای روس و حامی ستمدیدگان و استثمار شدگان به دنیا آمد.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1910 میلـادی نخستین هواپیما از روی آب به پرواز در آمد. این کار در فرانسه انجام گرفت و از آن پس ساخت هواپیماهایی که به جای فرودگاه زمینی از دریا برای فرود آمدن و بلند شدن استفاده می کردند رایج شد.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1917 میلـادی دولت عثمانی که بر فلسطین حکومت می کرد دستور داد که یهودیان از تل اویو و جافا تبعید شوند.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1033 میلـادی استفاده از نخستین دستگاه میکرو فیلم به کار گرفته شد

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1930 میلـادی جمهوری ترکیه نام اسلـامبول را به استانبول و نام آنقوره را به آنکارا تغییر داد.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1939 میلـادی جنگ داخلی 3 ساله و خونین اسپانیا با پیروزی راستگرایان به ریاست ژنرال فرانکو پایان یافت. در جریان این جنگ، چپگرایان کشور های مختلف و دولت شوروی از چپ ها (جمهوریخواهان) و دولت های ایتالیا و آلمان از راستگرایان حمایت می کردند و به آنان اسلحه و پول می رسانیدند.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1941 میلـادی بانو «ویرجینیا وولف» داستان نگار بلند آوازه و مقاله نویس انگلیسی در 59 سالگی با غرق کردن خود در رودخانه، خودکشی کرد.

هشتم فروردین برابر با 28 مارس 1962 میلـادی با یک کودتای نظامی، دولت سوریه تغییر یافت و رییس جمهور ناظم القدسی از این کشور گریخت.

– درگذشت نخستین زن بازیگر ایرانی
در چنین روزی در سال1377هجری شمسی لرتا هایراپتیان نخستین زن بازیگر ایرانی در گذشت . او در حوزه نمایش فعالیت های شایان توجهی داشت. «مستنطق » از جمله کارهای بر جسته ایشان به شمار می رود .

– زلزله در تهران
در چنین روزی در سال 1830 میلادی زمین لرزه بزرگی در مازندران جنوبی مناطق شمیرانات و دماوند در خاور تهران را تقریبا بطور کامل ویران کرد. در حدود هفتاد روستا که در سوی خاوری جاجرود و در امتداد راه هایی که از طریق دماوند به سمنان و دامغان می رود، جای داشتند ویران شدند و تنها در دماوند بیش از پانصد تن کشته شدند. دامنه آسیب ها تا جاجرود گسترش داشت که کاروانسرای آن در اثر لرزه درهم کوبیده شد و در تهران بسیاری خانه ها فرو ریخت و حدود سی تن را کشت. در پایتخت حتی یک خانه از آسیب در امان نماند و بخشی از کاخ به همراه بسیاری از خانه های پیوسته به آن و نیز بخشی از بازار فرو ریخت. ارگ، تالار بزرگ با رعام، شماری از عمارت های اعیانی و نیز ساختمان کهنه سفارت بریتانیا به سختی آسیب دیدند و دیواره های باغ سفارت با خاک یکسان شد. ارزش زیان های مالی در تهران نیم میلیون تومان برآورد شد. لرزه به شماری از ساختمان ها در آمل، ساری و دامغان آسیب هایی رساند و سنگریزش هایی به راه انداخت که گردنه ها را در راه های هراز و تلار رود به شمال بست. زمین لرزه تا باکو حس شد و پس لرزه های شدیدی به دنبال داشت که مایه آسیب های بیشتری در منطقه شمیرانات شد و بخش بزرگی از جمعیت آن در چادرها سکنی گزیدند. دربار سلطنتی نیز در فضای باز ارگ اردو زد. پس لرزه ششم آوریل کاروانسرای قدیمی را در جاجرود بکلی ویران کرد.
(منبع : پایگاه اطلاع رسانی پژو هشکده زلزله شناسی )

زلزله در تهران-مناسبت های هشتم فروردین-مناسبت های 28 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
زلزله در تهران-مناسبت های هشتم فروردین-مناسبت های 28 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

– تولد اتو والاش
در چنین روزی در سال 1847 میلادی اتو والاش شیمیدان آلمانی به دنیا آمد . وی در سال 1910 میلادی جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد.

-تولد کارل مانهایم
در چنین روزی در سل 1893 میلادی کارل مانهایم جامعه شناس برجسته آلمانی- انگلیسی به دنیا آمد . «ایدئولوژی و اتوپیا» عنوان مهمترین اثر اوست.

– دولت پوانکاره
در چنین روزی در سال 1924 میلادی دولت پوانکاره در فرانسه قدرت را به دست گرفت .

– عنوان افتخاری لژیونر چارلی چاپلین
در چنین روزی در سال 1931 میلادی چارلی چاپلین عنوان افتخاری لژیونر بالاترین نشان هنری در فرانسه را از آن خود کرد.

– ترک ژاپن از جامعه ملل
در چنین روزی در سال 1933 میلادی ژاپن علی رغم امضای معاهده جامعه ملل ، به دلیل فقدان ضمانت اجرایی آن برای اعضا ، این جامعه را ترک گفت.

– حمله به یوگسلاوی
در چنین روزی در سال 1941 میلادی هیتلر فرمان دایرکتیو 27 را برای حمله به یوگسلاوی ، صادر کرد .

– تسخیر ایووا جیما
در چنین روزی در سال 1945 میلادی و در پایان جنگ جهانی دوم پس از کشتار بیش از بیست و دو هزار ژاپنی و شش هزار آمریکایی شهر ایووا جیما به اشغال نیروی های آمریکایی در آمد .

– نخستین دبیر کل حزب کمونیست
در چنین روزی در سال 1958 میلادی نیکیتا خروشچف نخست وزیر و نخستین دبیر کل حزب کمونیست قدرت را در دست گرفت .

– تظاهرات ضد جنگ ویتنام 
در چنین روزی در سال 1966 میلادی تظاهرات گسترده ضد جنگ ویتنام در کشو رهای یالات متحده آمریکا ، اروپا و استرالیا بر گزار شد .

– پایان نبرد شامپانی
درچنین روزی در سال 1915میلادی نبرد شامپانی در میانه جنگ جهانی نخست میان دو کشور فرانسه و آلمان پایان گرفت .
در این جنگ نزدیک به پنجاه هزار سرباز فرانسوی و بیش از سی هزار سرباز آلمانی کشته شدند.

– سوهارتو در راس قدرت اندونزی
در چنین روزی در سل 1968 میلادی سوهارتو با پشت سرنهادن احمد سوکارنو به عنوان رییس جمهور اندونزی قدرت را در این کشور در دست گرفت .

– جایزه اسکار فیلم پدر خوانده
در چنین روزی در سال 1973 و در جریان برگزاری چهل و پنجمین جایزه اسکار فیلم پدر خوانده بسیاری از جوایز را از آن خود کرد . در این میان مارلون براندو جایزه بهترین بازیگر اسکار را از آن خود کرد .

– تولد رونتگن کاشف اشعه ایکس
درچنین روزی در سال 1845 میلادی ویلهلم رونتگن فیزیکدان آلمانی دیده به جهان گشود. وی در سال 1895 میلادی اشعه ایکس را کشف کرد و به همین دلیل در آن سال جایزه نوبل را در رشته فیزیک از آن خود نمود . اشعه ایکس وی امروزه یکی از اصلی ترین مشکلات را در حوزه علم پزشکی مرتفع ساخته است

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط