سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های پنجم فروردین

روز 5 فروردین مقارن است با روز 25 March. روز 5 فروردین آیین دید و بازدید توسط همه ایرانیان در هر نقطه ای از جهان پاس داشته می شود.
تداوم جشن نوروز در روز 5 فروردین خبر از جایگاه طبیعت و نوزایی در فرهنگ ایرانی می دهد. جشن نوزایی زمان و طبیعت نشان از آگاهی عمیق اقوام ایرانی از ضروروت تحول و نوروز می دهد.

مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-5 فرودین-نیازجو مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-5 فرودین-نیازجو

روز دارابگرد یا روز داراب

«دارابگرد» نام یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان می باشد که ساختاری دایره ای شکل داشته و در فاصله‌ 6 کیلومتری از شهرستان داراب قرار گرفته است. این شهرستان که در گذشته به نامهای دیگری همچون داراگرد شهرت داشته است، اولین پایتخت حکومت ساسانیان بوده است.جالب است بدانید که دیوار مخروطی شکل بزرگی به ارتفاع بالغ بر 10 متر که با مصالحی همچون رس، سنگ و ملات آهک ساخته شده است، در اطراف این شهر تاریخی قرار دارد که پیشینه‌ آن نزدیک به 2 هزار و 600 سال است. البته ارتفاع امروزی این دیوار باستانی به دلیل گذشت زمان به 7 متر کاهش یافته است.
دارابگرد نام یکی از 5 شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده و  به معنی شهر داریوش می باشد. دارابگرد تنها شهر بنا شده به دست داریوش هخامنشی نبوده است اما شاید نخستین بنای مدور برپا شده به دست وی بوده که نام خویش را بر آن نهاده است.
در شاهنامه فردوسی در وصف شهر تاریخی داراب چنین آمده است.
چو دیوار شهر اندر آورد گرد… ورا نام کردند دارابگرد

روز دارابگرد-روز داراب-مناسبت 5 فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو روز دارابگرد-روز داراب-مناسبت 5 فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

تولد فیروز نادری

فیروز نادری متولد 5 فروردین 1325 معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌ رانش جت در ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومه شمسی (از ۱۵ اوت ۲۰۱۱) بوده‌است. او در فوریه ۲۰۱۶ بازنشسته شد. فیروز نادری در تاریخ 19 خرداد 1403 و همزمان با بیستمین سالگرد پرتاب مریخ نورد روح (بزرگ‌ترین دستاورد نادری در اکتشافات مریخ) درگذشت.

جوایز و افتخارات فیروز نادری :
همکاری موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA)
دریافت جایزه دوم ویلیام راندولف لاولیس از جامعه فضانوردی آمریکا (۲۰۱۰)
دریافت مدال افتخار جزیره الیس (۲۰۰۵)
برنده جایزه لیبرال (۲۰۰۴)
مدال رهبری برجسته ناسا
مدال خدمات برجسته ناسا
پس از ۳۶ سال، در فوریه ۲۰۱۶ ناسا به‌ افتخار تلاش‌های فیروز نادری سیارک ۱۹۸۹-EL1 منظومه شمسی را «سیارک نادری (5515) » نام‌گذاری کرد.

تولد فیروز نادری-مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو تولد فیروز نادری-مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو

خروج ایران از پیمان سنتو

در چنین روزی در سال 1358 هجری شمسی ایران رسما از پیمان سنتو خارج شد.

ثبت گوگل مپ-نیازجو

اعلام خروج روس ها از ایران

در چنین روزی در سال 1946 میلادی اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد که نیروهای نظامی خود را از سرزمین و خاک ایران خارج خواهد کرد . از وقوع جنگ جهانی دوم که در اول سپتامبر 1939 آغاز شده بود ، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد ، اما به دلیل گستردگی مرز کشور با اتحاد جماهیر شوروی سابق و در گیری آن با آلمانی ها به نظرمی رسید که انجام چنین امری عملا ناممکن تلقی شود.

اعلام خروج روس ها از ایران-تقویم تاریخ-مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو اعلام خروج روس ها از ایران-تقویم تاریخ-مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو

تولد آلفونس دو شاتو بریان
در چنین روزی در سال 1877 میلادی آلفونس دو شاتو بریان نویسنده فرانسوی به دنیا آمد . مهمترین اثر آلفونس دو شاتو بریان «ملاحظاتی درباره ایالات متحده آمریکا» می باشد.

تولد آدولف اف جی بوتنان
در چنین روزی در سال 1903 میلادی بوتنان بیوشیمیست آلمانی متولد شد . وی توانست در سال 1939 جایزه نوبل را از آن خود نماید .

فروش نخستین خودرو
در چنین روزی در سال 1898 میلادی نخستین خودروی جهان به فروش رفت . گفته می شود نخستین خودروی ساخته شده در جهان بنز بوده است.

فروش نخستین خودرو-تقویم تاریخ-مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو فروش نخستین خودرو-تقویم تاریخ-مناسبت های پنجم فروردین-مناسبت های 25 مارس-نیازجو

جمهوری در یونان
در چنین روزی در سال 1924 میلادی نظام حکومتی یونان به جمهوری تبدیل شد. نوع حکومت این کشور جمهوری است . یونان در تاریخ بیست و پنجم اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

تسخیر العقیله
در چنین روزی در سال 1941 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم نیروهای آلمانی منطقه العقیله لیبی را به اشغال خود در آوردند.

روز کشاورزی در آمریکا
همه ساله چنین روز ی به عنوان روز کشاورزی در آمریکا گرامی داشته می شود.

سایر مناسبت های پنجم فروردین ( مناسبت های 24 مارس)

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 421 میلـادی ونیز (ونتسیا) در شمال شرقی ایتالیا و در کنار دریای آدریاتیک، تغییر نام داد و «شهر» اعلـام شد.

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 1634 میلـادی کلنی انگلیسی مریلند در آمریکای شمالی تاسیس شد. لُرد بالتیمور دوم با فرستادن مهاجر از انگلستان موفق به ایجاد این کلنی که اینک یکی از ایالـات فدراسیون آمریکاست شده بود.

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 1807 میلـادی قانون منع تجارت برده در قلمرو انگلستان به اجرا درآمد ولی اصطلـاح «صاحب» تا نیمه قرن بیستم در هندوستان به گوش می خورد. انگلیسی ها پس از استقرار در هند، مردم این کشور را وادار کرده بودند که آنان را «صاحب» خطاب کنند و از این کار سود روانی می جستند.

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 1911 میلـادی یک کارخانه بزرگ دوزندگی در نیویورک آتش گرفت و 146 تن از کارگران آن سوختند و مردند. این کارخانه عمدتا پیراهن تولید و صادر می کرد. اینک سالهاست که پیراهن مورد نیاز مردم آمریکا از خارج وارد می شود و تنها کمتر از یک درصد آن ساخت آمریکاست. کمپانی های آمریکایی پوشاک، با مارک تجاری قبلی و به لحاظ وجود کارگر ارزان و بردن سود در کشور های دیگر لباس تولید و از آنجا به آمریکا صادر می کنند.

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 1941 میلـادی دولت پادشاهی یوگوسلـاوی به محور (اتحادیه آلمان، ایتالیا و ژاپن) پیوست.

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 1957 میلـادی پیمان رم تصویب شد و جامعه اقتصادی اروپا (بازار مشترک اروپایی) به امضا اعضا این پیمان رسید . بلژیک ، ایتالیا ، آلمان ، فرانسه ، لوگزامبورگ ، هلند ، ایرلند ، دانمارک ، بریتانیای کبیر ، یونان ، پرتقال ، اسپانیا ، سوئد فنلاند ، اتریش از اعضای این پیمان هستند . بازار مشترک اروپا با هدف مقابله با اقتصاد تک قطبی وارد میدان شد و تاکنون به عنوان یک واحد اقتصادی فعال در تعیین سرنوشت کشورهای اروپایی ، نقش گستدره ای را در اقتصاد این حوزه از جهان و بلکه کل جهان ایفا نموده است .

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 1900 میلـادی حزب سوسیالیست ایالـات متحده آمریکا در شهر ایندیاپولیس تاسیس شد.

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 1994 میلادی دولت آمریکا نیرو های نظامی خود را از سومالی خارج ساخت.

پنجم فروردین برابر با 25 مارس 2002 میلـادی در منطقه وسیعی در افغانستان و شمال پاکستان زلزله روی داد و بیش از هزار تن را کشت.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط