سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های ششم فروردین | مناسبت های 26 مارس

بیرونی در البلاغه نوشته است: 6 فروردین ، نوروز بزرگ است . و نزد ایرانیان جشن بزرگ می‌باشد . گویند خداوند در این روز مشتری را آفرید. زرتشتیان می گویند زرتشت در این روز توفیق یافت که با خداوند مناجات کند.

نوروز بزرگ-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
نوروز بزرگ-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

زادروز آشو زرتشت

روز ششم فروردین که (خرداد روز) است و متعلق به فرشته مقدس خرداد است بزرگترین جشن ایرانیان باستان بود زیرا بنابر عقاید زردتشتیان، زرتشت در چنین روزی متولد شد و باز در چنین روزی به پیامبری برگزیده شده است.
زردتشتیان ایران این عید را جشن (هفدرو) می گویند. موبد كوروش نیكنام، كلیت پيام زرتشت را در هومت, هوخت و هورز يعنی گفتار, پندار و كردار نيک می‌‏داند و معتقد است : پيامی كه زرتشت در گاتاها بر آن تاكيد مي‌‏كند، خردمندی، تساوی, آزادی, تساوی حقوق انسانهاست و آيين زرتشت آيين مهربانی و صلح است.

تاریخ سالروز شهادت زرتشت در تقویم شمسی برابر است با 5 دی

زادروز آشو زرتشت-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
زادروز آشو زرتشت-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

روز شادباش نویسی و امید

در آئین کهن ایران باستان ششم فرودین، روز شادباش نویسی و امید می باشد. ایرانیان در این جشن باستانی برای دیگران، آرزو و خواسته های نیکشان را می نوشتند و به آن ها می دادند، این روز با نام های دیگری همچو «روز شادباش نویسی» ، « روز امید» یا روز« نوروز بزرگ» اشاره کرد.
روز شادباش نویسی تحت عنوان «هودرو» یا«هفدورو» یاد شده است؛ به این معنی که در زندگی و تاریخ ایرانیان در چنین روزی، هفتاد و دو رویداد سرنوشت ساز رخ داده است.
آیین روز شادباش نویسی
یکی از آئین روز شادباش نویسی، اسپپند دود کردن، دف زدن و آب پاشی است. درواقع آب، نماد روشنایی و پاکی است. آن ها در این روز بر روی یکدیگر، آب می پاشند و روشنایی را برای هم آرزو می کنند. برخی از وقایع ثبت شده در روز ششم فروردین ماه در تقویم ایران باستان، شامل روز پیدایی کیومرث و هوشنگ، اختراع خط به دست جمشید و روییدن مشی و مشیانه می باشد.
از دیگر اتفاقات ثبت شده برای روز ششم فروردین ماه در تقویم ایران باستان می توان به زادروز آشو زرتشت، بر تخت نشستن جمشید، تیراندازی آرش شیواتیر، غلبه سام بر اژدهاک، تولد کیخسرو جاودان شاه ایران و روز همپرسگی زرتشت با اهورامزدا اشاره کرد.
علت نام گذاری روز امید و شادباش نویسی
علت انتخاب نام روز شادباش نویسی برای ششم فروردین، به این مفهوم که امید به داشتن یک چیز خاص باعث می شود که حتی درصورت نبودش، آن چیز، شکل بگیرید و برایتان فراهم شود.

روز شادباش نویسی و امید-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز شادباش نویسی و امید-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

ثبت گوگل مپ-نیازجو

روز جهانی اسفناج

اسفناج یک روز جهانی مختص خود دارد و سالهاست در کشورهای مختلف جهان روز 26 مارس را به دلیل وجود چنین سبزی خوشمزه ای جشن می گیرند.

روز جهانی اسفناج-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی اسفناج-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

روز جهانی رنگ بنفش روز جهانی صرع

روز بنفش یک تلاش مردمی برای افزایش آگاهی مردم دربارۀ صرع در سراسر جهان است. در روز 26 مارس ( برابر با 6 فروردین ) از مردم جهان در خواست می‌شود که لباس بنفش بپوشند و دربارۀ صرع صحبت کنند. روز بنفش در سال 2008 توسط یک دختر 9 ساله به نام کسیدی مگان از کانادا، که مبتلا به صرع است، پایه گذاری شد.

روز جهانی صرع-روز جهانی رنگ بنفش-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی صرع-روز جهانی رنگ بنفش-مناسبت های ششم فروردین-مناسبت های 26 مارس-تقویم تاریخ-نیازجو

 

سایر مناسبت های ششم فروردین ( مناسبت های 26 مارس)

ششم فروردین برابر با 26 مارس 1668 میلـادی انگلیسی ها که در حال تصاحب و استثمار مشرق زمین بودند، منطقه بمبئی را در هند تصرف کردند.
ششم فروردین برابر با 26 مارس 1790 میلـادی دستگاه قانونگزاری ایالـات متحده آمریکا نخستین قانون تابعیت مهاجران (کسانی که در کشور های دیگر متولد شده بودند) را تصویب کرد و طبق آن کسانی می توانستند از این قانون (نچرالیزیشن) استفاده کنند و تبعه آن کشور شوند که دو سال تمام در آمریکا زندگی کرده بودند. این قانون از آن چند بار تغییر یافته است و اینک این دوره دوساله به دو دوره 3 ساله (درمورد دارندگان کارت سبز که با آمریکایی ازدواج کرده باشند) و 5 ساله برای سایر دارندگان کارت سبز تبدیل شده است.
ششم فروردین برابر با 26 مارس 1804 میلـادی پس از خرید لوئیزیانا (سراسر مناطق مرکزی ایالـات متحده امروز، از شیکاگو تا نیواُرلیان) از فرانسه، کنگره آمریکا تصویب کرد که گروهی از سرخپوستان شرق «می سی سی پی» به لوئیزیانا منتقل شوند.
ششم فروردین برابر با 26 مارس 1818 میلـادی یک زلزله شدید در این روز شهر کاراکاس در ونزوئلـا را ویران ساخت و بیش از 20 هزارتن از ساکنان این شهر را کشت. در این حادثه طبیعی نه دهمـ ساختمان های شهر که اینک پایتخت ونزوئلـاست ویران شدند.
ششم فروردین برابر با 26 مارس 2000 میلـادی ولادیمیر پوتین که از سوی یلتسین نخست وزیر و بعدا کفیل ریاست جمهوری روسیه فدراتیو شده بود در یک انتخابات عمومی رئیس جمهوری این کشور شد. وی که قبلا افسر امنیتی (کا. گ. ب.) شوروی و عضو حزب کمونیست بود پس از فروپاشی شوروی معاون شهرداری سن پترزبورگ (لنینگراد) شده بود. پوتین در مارس 2004 برای دومین بار به ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد. در پی ایجاد تغییراتی در قانون اساسی روسیه، وی در سال 2012 برای یک دوره دیگر رئیس جمهوری روسیه شده است.

کشته شدن مختار بن ابی عبیده
اعتراض به کمپ دیوید
استقلال بنگلادش
در گذشت بتهوون
تولد دیوید لین
تولد فلانری او کانر
در گذشت فردیریک میسترال
آتشفشانی اتنا
لغو برده داری
آغاز المپیک جدید
معاهده بلگراد
سال نو در بریتانیا
روزاستقلال یونان
معاهده دوور
تولد آرتور توسکانینی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط