سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های سیزدهم فروردین | مناسبت های 1 آوریل

روز طبیعت -روز سیزده بدر

ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می‌رسانیدند. بنابر این روز سیزدهم فروردین به نام روز طبیعت در تقویم و گاهشماری ایران ثبت شد .در ابتدای سال و پس از گذشت نخستین دوازده روز، روز سیزدهم را روز طلب باران تلقی می کردند و به همین دلیل در دامان  طبیعت به دنبال نعمات الهی روان می شدند .
واژه «سیزده‌بدر» یا سیزده به در به معنای «سیزدهم به سوی در و دشت شدن» باشد که همان معنی بیرون رفتن و در دامان طبیعت و سرکردن را می‌دهد. البته در مورد درستی معنی این واژه همچنان اختلاف نظر وجود دارد

سیزده بدر-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
سیزده بدر-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

آیین های سیزده بدر
گره زدن سبزه
سبزه به رود سپردن
خوردن کاهو و سکنجبین
پختن خوراک‌های گوناگون به‌ویژه آش رشته
سبزه گره‌زدن
یکی از آیین‌های این روز سبزه گره زدن است که بیشتر جوانان در این روز این کار را انجام می‌دهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که همیشه سبز و شاداب باقی بمانیم.

سبزه گره زدن-سیزده بدر-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
سبزه گره زدن-سیزده بدر-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

معروف ترین دروغ سیزده در ایران
کج شدن برج میلاد : یکی از جنجالی‌ترین شوخی سیزده در ایران خبر کج شدن و احتمال سقوط برج میلاد بود که روزنامه شرق در آخرین شماره خود در سال ۱۳۸۳ منتشر ساخت. این شوخی توسط رسانه‌ها جدی گرفته شد و به تحلیل آن پرداختند. برخی دیگر نیز آن را به برنامه اتمی ایران نسبت دادند. همچنین قیمت ملک در مناطق اطراف برج نیز برای مدتی کاهش یافت.

کج شدن برج میلاد-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
کج شدن برج میلاد-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

روز دروغ اول آوریل
روز دروغ آوریل در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی به شوخی در 1 آوریل گرامی داشته می‌شود.
در برخی از کشورها (از جمله بریتانیا، اتریش، نیوزیلند و زیمبابوه) دروغ‌گویی در این روز از صبح تا شب ادامه پیدا می‌کند و شخصی که قبل از شب، حقیقت را فاش کند یا شخصی که این دروغ را باور کند احمق آوریل (April Fool) لقب می‌گیرد اما در مناطق دیگر تا پایان ظهر ادامه دارد.
دروغ‌های معروف اول آوریل
تلویزیون هلند در دهه ۱۹۵۰ خبر واژگونی برج پیزا را پخش کرد
درخت‌های ماکارونی: بی بی سی یک برنامه پانوراما در 1957 پخش کرد که درخت‌های ماکارونی را در سوئیس نشان می‌داد و اعلام کرد سوسک‌های ماکارونی که محصولات را از بین می‌بردند نابود شدند. بسیاری از مردم با آنها تماس گرفتند و پرسیدند که چگونه درخت‌های ماکارونی را کشت می‌کنند.
جایزه ازدواج با دختران روسی: در آوریل سال ۲۰۱۶ گفته شد از طرف دولت روسیه به هر خارجی که با یک دختر روس ازدواج کند ۱۵ هزار دلار آمریکا و تابعیت روسیه داده می‌شود.

دروغ‌ معروف اول آوریل-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
دروغ‌ معروف اول آوریل-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

ثبت گوگل مپ-نیازجو

تاسیس شرکت اپل
استیو جابز و استیو وازنیاک در تاریخ یکم آوریل سال 1976 اقدام به تاسیس یک کمپانی در زمینه‌ توسعه و فروش کامپیوترهای شخصی کرده و آن را اپل کامپیوتر نامیدند. شرکت اپل در اصل برای فروش کیت رایانه‌ای که استیو جابز به همراه دوستانش در گاراژ خانه خود ساخته بود، بوجود آمد.شرکت اپل در ابتدا با نام شرکت رایانه‌ای اپل (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در دره ی سیلیکون در ایالت کالیفرنیا، شناخته شد.

تاسیس شرکت اپل-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
تاسیس شرکت اپل-مناسبت های سیزدهم فروردین-مناسبت های 1 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

سایر مناسبت های سیزدهم فروردین | مناسبت های 1 آوریل

سیزدهم فروردین برابر با 1 آوریل 1815 میلـادی «اوتو فون بیسمارک» دولتمرد آلمانی و بانی وحدت آلمان (رایش) به دنیا آمد و 65 سال عمر کرد.

سیزدهم فروردین برابر با 1 آوریل 1924 میلـادی یک دادگاه آلمان در این روز آدولف هیتلر را به اتهام طراحی یک نقشه براندازی (پوچ Putsch = کودتا Coup) در ایالت باواریای آلمان (شهر مونیخ) به پنج سال زندان محکوم کرد که تنها 9 ماه در زندان ماند و در این مدت کتاب Mein Kamf را نوشت. شورش هشتم و نهم نوامبر 1923 مونیخ که به «براندازی بیر هال Beer Hall» معروف شده است به نتیجه نرسیده بود. حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان (نازی) تلـاش کرده بود که با این شورش قدرت را در باواریای آلمان به دست گیرد.

سیزدهم فروردین برابر با 1 آوریل 1937 میلـادی، عدن شهر بندری واقع در جنوب جزیره العرب و شرق باب المندب، کلنی انگلستان اعلـام شد. این منطقه از بیش یک قرن پیش از آن در کنترل انگلستان بود ولی زیر نظر دولت انگلیسی هند (بریتیش ایندیا) اداره می شد. دولت انگلستان با توجه به موقع استراتژیک عدن، از سال 1839 در آنجا پادگان نظامی و پایگاه دریایی داشت. در قرن شانزدهم پرتغالی ها چند سالی کنترل عدن را به دست داشتند. اهمیت عدن پس از بهره برداری از آبراه سوئز افزایش یافته است. در پی قدرت گرفتن کمونیست ها در شمال یمن، انگلستان به ایجاد یک فدراسیون از شش قبیله مستقر در جنوب یمن کمک کرد تا نیروی بزرگتری در برابر شمال باشند و در 18 ژانویه 1963 عدن را هم وارد این فدراسیون کرد و نامش را «امارات عربی جنوب» گذارد. طولی نکشید که جنوب یمن مورد توجه دولت مسکو قرار گرفت و کمک کرد عدنی ها در سال 1967 دست به شورش بزرگی بزنند که منجر به برچیده شدن قرارگاه های نظامی انگلستان و ایجاد جمهوری یمن جنوبی با دولتی کمونیست شد و عدن پایتخت جمهوری دمکراتیک خلق یمن (یمن جنوبی) بود تا این که دو یمن (شمالی و جنوبی) به صورت کشوری واحد در آمدند.

سیزدهم فروردین برابر با 1 آوریل 1939 میلـادی فرانکو در اواخر عمر در پی تصرف مادرید به دست سلطنت طلبان اسپانیایی و تسلیم شدن جمهوری خواهان و چپها جنگ داخلی سه ساله و خونین اسپانیا که در حقیقت زاییده معارضه چپ ها و راست های جهان غرب بود به سود راستگرایان پایان یافت و فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور این کشور شد. در این روز بود که فرانکو پیروزی خودرا اعلـام داشت و تقریبا بلـافاصله دولت واشنگتن دولت وی را برسمیت شناخت.

سیزدهم فروردین برابر با 1 آوریل 1948 میلـادی محاصره برلین غربی که در درون آلمان شرقی قرارگرفته بود توسط نیرو های شوروی آغاز شد. راه های منتهی به برلین غربی از خاک آلمان شرقی که در کنترل شوروی بود می گذشت. این محاصره به ایجاد یک پل هوایی توسط غرب انجامید. در پی سقوط آلمان نازی، متفقین شهر برلین را میان خود قسمت کرده بودند که محلـات غربی آن نصیب سه دولت آمریکا، انگلستان و فرانسه (اصطلـاحا متفقین غربی) شده بود. محاصره برلین در آن سال، جهان را در لبه پرتگاه یک جنگ جهانی دیگر قرارداده بود.

سیزدهم فروردین برابر با 1 آوریل 1955 میلـادی جنبش استقلـال طلبی قبرس برای پاره کردن زنجیر استعمار انگلستان آغاز بکار کرد. اسقف ماکاریوس رهبری این جنبش را که به ثمر رسید برعهده داشت. استقلـال طلبان که عمدتا یونانی زبان بودند در آغاز کار می خواستند که قبرس به یونان ملحق شود که ترک های ساکن شمال قبرس به مخالفت برخاستند.

سیزدهم فروردین برابر با 1 آوریل 2001 میلـادی اسلوبودان میلوشویچ رهبر حزب سوسیالیست صربستان دستگیر و به هلند (زندان دادگاه جهانی) منتقل شد. وی که 11 سال بر صربستان و یوگوسلـاوی حکومت کرده بود، 11 مارس 2006 در 65 سالگی در سلول زندان به صورت «مرده» مشاهده شد و مسئله مرگ او هنوز به درستی کشف نشده است.

تولد ویلیام هاروی
در چنین روزی در سال 1578 میلادی هاروی پزشک انگلیسی به دنیا آمد . وی مساله گردش خون را در  بدن تشریح کرد و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد .

تولد ریچارد زیگموندی
در چنین روزی در سال 1865 میلادی زیگموندی شیمیدان آلمانی متولد شد . وی به سال 1925 میلادی جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد .

تولد میلان کوندرا
در چنین روزی در سال 1929 میلادی، میلان کوندرا شاعر و نویسنده مشهوراهل”چک” دیده به جهان گشود . «هنر رمان»  ،«شوخی» و «جاودانگی»  از مهمترین آثار این نویسنده اند. وی در سال 1962 نخستین نمایشنامه خود را با نام «صاحبان کلیدها»  منتشر کرد و در سال 1964 میلادی هم کتاب «عشق های خنده دار» به عنوان نخستین کتاب داستانی از وی منتشر شد . کوندرا نخستین رمان خود را به سال 1967 با نام «شوخی» انتشار داد.

در گذشت فرانسوا ام رائول
در چنین روزی در سال 1901 میلادی” فرانسوا ام رائول”  فیزیکدان و شیمیدان آلمانی دیده از جهان فروبست . وی در سن هفتاد سالگی در گذشت . قانون رائول عنوان مهمترین کشف وی است .

درگذشت ماکس ارنست
در چنین روزی در سال 1976 میلادی ماکس ارنست نقاش و مجسمه ساز مشهور آلمانی – فرانسوی دیده از جهان فروبست . وی در سن هشتاد و پنج سالگی درگذشت .

درگذشت لئو دی لاندو
در چنین روزی در سال 1968 میلادی لاندو فیزیکدان مشهور روس در گذشت . وی به سال 1962 میلادی جایزه نوبل را در رشته فیزیک از آن خود کرد .

ژوستینیان امپراطور
در چنین روزی در سال 527 میلادی ژوستینیان امپراطور بیزانس شد .

حادثه آتشفشانی در ژاپن
در چنین روزی در سال 1793 میلادی بر اثر آتشفشانی کوه اونسن در ژاپن بیش از پنجاه و سه هزار نفر از مردم این کشور جان باختند .

زلزله در نیکاراگوئه
در چنین روزی در سال 1931 میلادی بر اثر یک زلزله مهیب در نیکاراگوئه بیش از دو هزار نفر از مردم این کشور جان خود را از دست دادند .

اعتصاب گسترده معدنکاران در آمریکا
در چنین روزی در سال 1946 میلادی بیش از چهار صد هزار نفر از معدنکاران آمریکایی در این کشور دست به اعتصاب گسترده  زدند . این امر به دلیل فقر و رکود ناشی از جنگ جهانی دوم به وجود آمده بود .

تولد تیکو براهه
درچنین روزی در سال 1546 میلادی «تیکو براهه» ستاره شناس و ریاضیدان بر جسته دانمارکی به دنیا آمد .وی ستاره “ذاتُ الکُرسی” را کشف کرده است .

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط