سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های هفدهم فروردین | مناسبت های 5 آوریل

17 فـروردیـن سروش روز، جشن سروشگان
هفدهمین روز از هر ماه در گاهشماری ایرانی « سروش » نام دارد و هفدهم فروردین نخستین روز سروش سال، هنگام جشن « سروشگان » يا جشن « هفده‌روز » است. این روز در ستايش « سْـرَئوشَـه/ سروش »،ايزد پيام‌آور خداوند و نگاهبان بيداری بوده است

جشن سروشگان-سروش روز-مناسبت های هفدهم فروردین-مناسبت های 5 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
جشن سروشگان-سروش روز-مناسبت های هفدهم فروردین-مناسبت های 5 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

17 فروردین برابر با 5 آوریل 2348 میلـادی طبق نظر یک گروه باستان شناسی، کشتی نوح پس از فروکش کردن توفان در کوه آرارات به زمین نشسته است.

17 فروردین برابر با 5 آوریل 1531 میلـادی «ریچارد روز» که در صدد مسموم کردن یک اسقف مسیحیان بر آمده بود با قرار داده شدن در دیگ پر از آب و جوشاندن آن اعدام شد!

17 فروردین برابر با 5 آوریل 1762 میلـادی انگلیسی ها جزیره گرانادا درکارائیب را از چنگ فرانسویان خارج کردند و صاحب آن شدند.

17 فروردین برابر با 5 آوریل 1955 میلـادی در این روز وینستون چرچیل که پس از ملی شدن نفت ایران نخست وزیر انگلستان شده بود و همه تلـاش خود را بکار برده بود تا حکومت دکتر مصدق را براندازد و برای این منظور دیدار های طولـانی از آمریکا بعمل آورده بود دو سال پس از برکناری مصدق در کودتای انگلیسی – امریکایی 28 امرداد، چون خطر دیگری انگلستان را تهدید نمی کرد کناره گیری کرد و جای خود را به «انتونی ایدن» داد.

17 فروردین برابر با 5 آوریل 2004 میلـادی دولت سعودی با توجه به وضعیت تازه جهان تصمیم به نزدیک شدن به قدرت شرق (چین) گرفت و در جریان تلـاش خود برای عضویت در سازمان بین المللی تجارت، با این دولت چند قرارداد اقتصادی امضا کرد که رویداد تحول تازه ای بشمار آورده شده است.

17 فروردین برابر با 5 آوریل 2004 میلـادی چین در یک قدرت نمایی تازه دستور داد که با اتباع آمریکا عمل متقابل به مثل شود و از آنان هنگام ورود به قلمرو چین انگشت نگاری، عکسبرداری و احیانا مصاحبه بعمل آید و این تصمیم شامل دیپلمات های آمریکا که سفر غیر سیاسی به چین می کنند نیز خواهد بود.

 

 

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

تولد توماس هابز فیلسوف مشهور انگلیسی
در چنین روزی در سال 1588 میلادی توماس هابز فیلسوف مشهور انگلیسی دیده به جهان گشود .«لویاتان» عنوان مهمترین اثر اوست.

اعلان جنگ آمریکا به آلمان
در چنین روزی در سال 1917 میلادی برای نخستین بار آمریکا علیه دولت آلمان اعلان جنگ کرد.

تولد ارنست مندل فیلسوف و اقتصاددان بلژیکی
در چنین روزی در سال 1923 میلادی ارنست مندل فیلسوف و اقتصاددان مشهور بلژیکی دیده به جهان گشود .

قتل عام هارلم هلند
در چنین روزی در سال 1585 میلادی و در میانه جنگهای داخلی هلند، شهر تاریخی هارلم، در دست اسپانیایی ها قرار گرفت . در این میان فیلیلپ دوم دستور کشتار سکنه شهر را که غالب آنها استقلال طلب بودند صادر کرد و در پایان این ماجرا سربازان اسیپانیایی پس از به خاک و خون کشیدن شهر هارلم بیش از شش هزار نفر از اهالی این شهر از دم تیغ گذراندند.

اعدام ژرژ دانتون
در چنین روزی در سال 1794 “ژرژ دانتون”یکی از بزرگترین سرداران انقلاب کبیر فرانسه اعدام شد .وی را یکی از برجسته ترین رهبران  انقلاب فرانسه دانسته اند که مدتی نیز رهبر حزب اعتدالیون دراین کشور بود . دانتون  پس از سقوط نظام سلطنتی بعنوان وزیر عدلیه انتخاب شد. دانتون پس از اعدامهای دسته جمعی افراد ضد انقلاب در ماه سپتامبر سال 1792، به مخالفت با افراطیون از جمله ژیراندیستها، هربرتیستها و روبسپیر برخاست و در همین طریق نیز اعدام گردید.

روز در ختکاری در کره جنوبی
همه ساله چین روزی به عنوان روز در ختکاری در کره جنوبی گرامی داشته می شود.

 

ثبت گوگل مپ-نیازجو

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط