سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

تاریخ اول فروردین به شمسی برابر با 20 / 21 مارس میلادی

جشن نوروز پارسی

جشن نوروز ، جشن سال نو و آغاز سال هجری شمسی برابر با 21 مارس (مارچ) میلادی

جشن نوروز پارسی-نیازجو
جشن نوروز پارسی-نیازجو

تبدیل واحد پول ایران از قِران به ریال در سال 1311 شمسی و چاپ اولین اسکناس توسط بانک ملی ایران

در ایران تا سال ۱۲۶۸ شمسی (۱۸۸۹ میلادی) که بانک شاهنشاهی توسط انگلستان تشکیل شد، پول رایج کشور ایران، مسکوک نقره و طلا بود. در آن سال، به موجب یکی از بندهای امتیازنامه بانک، نشر اسکناس در سراسر ایران منحصراً به بانک شاهنشانی ایران تعلق گرفت و یک سال بعد، اسکناس جدید با علامت شیر و خورشید و عکس ناصرالدین شاه قاجار و ذکر ارزش آن منتشر شد. مجموعا بانک شاهنشاهی، چهل سال در ایران اسکناس منتشر کرد تا اینکه در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۰۹، حق انتشار اسکناس از آن بانک سلب و به بانک ملی ایران واگذار گردید. در نهایت، دو سال بعد و همزمان با آغاز سال ۱۳۱۱شمسی، واحد پول کشور از قِران به ریال تبدیل شد. از آن پس ریال جدید توسط بانک ملی ایران در سراسر کشور پخش گردید و ملاک معاملات قرار گرفت. اسکناس‏های اولیه بانک ملی در قطعات ۵۰۰ ۱۰۰ ۵۰ ۲۰ ۱۰ ۵ و ۱۰۰۰ ریالی، چاپ می‏شد.

تبدیل واحد پول ایران از قِران به ریال-نیازجو
تبدیل واحد پول ایران از قِران به ریال-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

تغییر تقویم ایران و تغییر تاریخ تقویم ایران بر اساس تاریخ شمسی در سال 1304

سال قمری تا سنه ۱۳۴۴ ق، برابر با 1304 سال شمسی مبنای تاریخ رسمی کشور ایران بود. در سال 1304 سالِ شمسی تاریخ خورشیدی برای امور دولتی انتخاب شد و به موجب قانون،رسمیت یافت. به موجب این قانون در مجلس شورای ملی تصویب شد، ادارات دولتی، موسسات اداری، اقتصادی و… موظف شدند که از ماه‏های شمسی یا خورشیدی استفاده کنند. این طرح پس از گذشت ده سال، در سال 1314، تاریخ رسمی کشور فقط بر ماه ‏های شمسی تنظیم گردید و استفاده از ماه‏های قمری، ممنوع اعلام شد.

تغییر تقویم ایران به شمسی-تنظیم تقویم ایران-نیازجو
تغییر تقویم ایران به شمسی-تنظیم تقویم ایران-نیازجو

عملیات قوچ سلطان در مریوان

در تاریخ 1 فروردین 1360 عملیات قوچ سلطان در مریوان به منظور آزادسازی ارتفاعات قوچ سلطان و روستاهای اطراف آن اجرا گردید. در این عملیات نیروهای خودی ضمن آزادسازی ارتفاعات قوچ سلطان و روستاهای اطراف آن تعدادی از نیروهای دشمن را به اسارت درآوردند. پیش از این در تاریخ 1/ 10/ 1359 تلاش برای آزاد سازی این ارتفاع بی نتیجه مانده بود.

عملیات قوچ سلطان در مریوان-مناسبت اول فروردین-نیازجو
عملیات قوچ سلطان در مریوان-مناسبت اول فروردین-نیازجو

ثبت گوگل مپ-نیازجو

روز جهانی شادی 20 مارس (۲۰ march) 

هر ساله در تاریخ ۲۰ مارس، این روز جشن گرفته می شود تا اهمیت شادی در زندگی مردم در سراسر جهان به رسمیت شناخته شود. این یادآوری به خاطر آن است که شاد بودن یک حق انسانی است و ارزش تجلیل دارد. سازمان ملل متحد در روز جهانی شادی، از مردم می‌خواهد تا پیشرفت مستمر بیشتری داشته باشند و کارهای کوچکی که زندگی آنها را بهبود می‌بخشد، ادامه دهند.

روز جهانی شادی-مناسبت اول فروردین-نیازجو
روز جهانی شادی-مناسبت اول فروردین-نیازجو

روز جهانی جنگل

اول فروردین برابر با بیست و یکم مارس، نخستین روز زایش طبیعت و سرسبزی گل و گیاه و درختان از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جنگل انتخاب شد، تا نقش غیرقابل انکار جنگل‌ها در پایداری سرزمین و شادابی حیات انسان‌ها، جانوران و گیاهان بیشتر مشخص شود

روز جهانی جنگل-مناسبت اول فروردین-نیازجو
روز جهانی جنگل-مناسبت اول فروردین-نیازجو

روز جهانی شعر

هدف از ثبت روز جهانی شعر قدردانی از شاعران بزرگ و تشویق شاعران جوان به پیشرفت و ارتقای شعر و شاعری در جهان است . یونسکو روز ۲۱ مارس برابر با نوروز باستانی هر سال را به عنوان روز جهانی شعر اعلام کرد و هرسال این روز را گرامی می‌دارد.

روز جهانی شعر-مناسبت اول فروردین-نیازجو
روز جهانی شعر-مناسبت اول فروردین-نیازجو

روز جهانی زبان فرانسه

بیستم مارس، برابر با روز بین‌المللی فرانکوفونی، روز گرامیداشت زبان فرانسه و تاثیر این زبان بر جهان و به‌ویژه جوامع فرانسوی‌زبان است. روز بین‌المللی فرانکوفونی، در بیش از ۵۰ کشور جهان، که زبان رسمی آنان یا بخش قابل‌توجهی از جمعیت آنان، فرانسه‌زبان است، جشن گرفته می‌شود. این روز، مصادف با سالروز تاسیس سازمان بین‌المللی فرانکوفونی است که در سال ۱۹۷۰ در نیجریه پایه‌گذاری شد. یونسکو در سال ۲۰۱۰، روز بیستم مارس را بعنوان روز زبان فرانسه نامگذاری نمود

روز جهانی زبان فرانسه-مناسبت اول فروردین-نیازجو
روز جهانی زبان فرانسه-مناسبت اول فروردین-نیازجو

محكومیت كاربرد سلاح های شیمیایی توسط عراق در شورای امنیت سازمان ملل (1365ش)

شورای امنیت پس از استماع گزارش هیئت كارشناسی اعزامی به منطقه، طی بیانیه 21 مارس 1986 برابر با اول فروردین 1365، از استفاده گسترده عراق از سلاح های شیمیایی اظهار نگرانی عمیق كرده و این عمل را قویاً محكوم كرد. در بخش های دیگر این بیانیه، با اشاره به بیانیه های قبلی، رعایت قوانین مربوط به جنگ خواسته شده و ادامه جنگ محكوم گردیده است. در این بیانیه، برای نخستین بار، عراق با ذكر نام به عنوان به كار برنده سلاح های شیمیایی مورد خطاب قرار گرفته و نیز ارتباط كاربرد سلاح های شیمیایی با كل مساله جنگ، ضعیف تر و كم رنگ تر شده است.

محكومیت كاربرد سلاح های شیمیایی توسط عراق در شورای امنیت-نیازجو
محكومیت كاربرد سلاح های شیمیایی توسط عراق در شورای امنیت-نیازجو

سایر مناسبت های اول فرودین ( مناسبت های 21 مارس)

اول فرودین یا 21 مارس 1801 میلـادی میان نیرو های نظامی انگلستان و فرانسه در باریکه ساحلی ابوقیر مصر واقع در نزدیکی اسکندریه جنگ درگرفت که در این جنگ انگلیسی ها پیروز شدند و اسکندریه بار دیگر به دست آنان افتاد. در این جنگ، شمار نیرو های فرانسوی 18 هزار تن بود که بیش از دو هزار تلفات داده بودند.

اول فرودین یا 21 مارس 1857 میلـادی یک زمین لرزه شدید بیش از 107 هزار تن از مردم توکیو ژاپن را کشت.

اول فرودین یا 21 مارس 1907 میلـادی نیرو های نظامی ایالـات متحده کشور هُندوراس را عملـا اشغال نظامی کردند.

اول فرودین یا 21 مارس 1919 میلـادی درحالی که بلشویک های روسیه درگیر جنگ داخلی و نیز استقرار نظامیان قدرت های جهانی وقت در میهنِ شان بودند (که دو سال بعد پایان یافت)، در مجارستان نظام کمونیستی اعلـام شد.

اول فرودین یا 21 مارس 1923 میلـادی چارلز هیوز وزیر امور خارجه وقت آمریکا پیشنهاد به رسمیت شناختن شوروی را رد کرد.

اول فرودین یا 21 مارس 1925 میلـادی طبق قانونی که به تصویب مجلس رسیده بود، از چنین روزی در سال 1304 هجری خورشیدی نوشتن تاریخ مکاتبات در ایران با تقویم هجری خورشیدی رسمی شد.

اول فرودین یا 21 مارس 1935 میلـادی نوروز 1314) وزارت امورخارجه ایران به ملل دیگر اعلـام کرد که پرشیا، پرسا و پرسه را «ایران» و پرشیان و پرسان را «ایرانی» بنویسند و بگویند.به باور برخی مورخان، این اقدام ضرورت نداشت زیراکه با شنیدن و یا خواندن واژه پرشیا، در ذهن خارجی یک امپراتوری بسیار وسیع توانمند از لیبی تا رود سِند و از رومانی امروز، داغستان روسیه و خجند (واقع در کنار رود سیحون = سیردریا) تا بحرین و عُمان مجسم می شد و دعاوی احتمالی قابل توجیه بود. به علـاوه، واژه ایران در آن زمان برای بسیاری از خارجیان نامأنوس بود. دولت های دیگر و برای مثال؛ مصر و یونان اصرار نکردند تا خارجیان نام های محلی دو کشور را بکار برند.

اول فرودین یا 21 مارس 1939 میلـادی دولت هیتلر بندر دانتزیک (گدانسک) را که ضمن قرارداد های پایان جنگ جهانی اول از خاک آلمان جدا شده بود و بعدا لهستان آن را ضمیمه خود ساخته بود مطالبه کرد.

اول فرودین یا 21 مارس 1942 میلـادی نیرو های آلمان در حوزه مدیترانه به جزیره مالت مستعمره انگلستان حمله بردند.

اول فرودین یا 21 مارس 1945 میلـادی برای نخستین بار ژاپنی ها برضد نیرو های آمریکا بمب بالدار (نوعی هواپیمای بدون خلبان) استفاده کردند.

اول فرودین یا 21 مارس 1947 میلـادی ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور داد که همه کارکنان دولت آمریکا نسبت به دولت سوگند وفاداری یاد کنند.

اول فرودین یا 21 مارس 1955 میلـادی ماکاریوس اسقف قبرس و رهبر مبارزات استقلـال طلبانه این کشور از استعمار انگلستان، خواستار پیوستن این جزیره به یونان شد.

اول فرودین یا 21 مارس 1960 میلـادی پلیس دولت اقلیت سپیدپوستان فدراسیون آفریقای جنوبی تظاهرات و اجتماع اعتراضی سیاهپوستان (اکثریت مردمـ) این فدراسیون در شهر شرپویل Sharpeville را با خشونت سرکوب کرد که ضمن آن 69 تن کشته و 180 سیاهپوست دیگر مجروح شدند. تاریخنگاران عنوان این خشونت را «کشتار شرپویل» نوشته اند.چند جسد برزمین افتاده از کشتار شرپویل

اول فرودین یا 21 مارس 1975 میلـادی نظامـ سلطنتی 3000 ساله اتیوپی (حبشه) ملغی شد.

اول فرودین یا 21 مارس 1980 میلـادی جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا به نشانه اعتراض به اعزامـ نیروی نظامی از جانب دولت شوروی به افغانستان، بازی های المپیک تابستانی مسکو را تحریمـ کرد و متعاقب او، چند دولت دیگر. مسکو در واکنش خود اعلـامـ داشت که به خواست دولت کابل چند یکان نظامی را به آن کشور فرستاده است که پس از رفع نیاز کابل، بازگردانیده خواهند شد.

اول فرودین یا 21 مارس 1990 میلـادی نامیبیا (افریقای جنوب غربی سابق آلمان) استقلـال یافت. پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول، این سرزمین تحت قیمومت دولت آفریقای جنوبی قرار گرفته بود که بعدا حاضر به تخلیه آن نمی شد. مردمـ این سرزمین به رهبری «سامـ نجومه» دست به مبارزه زدند که سال ها طول طول کشید و سر انجامـ پیروز شدند و پس از کسب استقلـال سامـ نجومه را به ریاست جمهوری نامیبیا برگزیدند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط