سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های نوزدهم فروردین | مناسبت های 7 آوریل

جشن فروردینگان / فروردین روز
روز نوزدهم هر ماه «فروردین» نام دارد و 19 فروردین جشنی برگزار می‌شد، به نام «فروردینگان» که به آن «فرودگ» نیز می‌گویند که به فره وهر درگذشتگان پاک تعلق داشت و به یاد روان آنان بود. فروردینگان جشنی است برای یادبود درگذشتگان و از آنجا که در دین زرتشت، آیین‌های سوگواری به اشکالی که می‌شناسیم، وجود ندارد، این مراسم به صورت جشن برگزار می‌شود و مردم روان درگذشتگان را نیز در شادی خود شریک می‌کنند.

جشن فروردینگان-فروردین روز-مناسبت های بیست فروردین-مناسبت های 8 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
جشن فروردینگان-فروردین روز-مناسبت های بیست فروردین-مناسبت های 8 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

روز جهانی بهداشت
روز جهانی بهداشت هر ساله در هفت آوریل با حمایت سازمان بهداشت جهانی برگزار می‌شود. روز جهانی بهداشت، اولین‌بار در سال 1948 برگزار شد و از سال 1950 مقرر شد تا روز جهانی بهداشت، هرساله برگزار شود. شعار سال 2024 روز جهانی بهداشت، “سلامت من، حق من” است.

روز جهانی بهداشت-مناسبت های نوزدهم فروردین-مناسبت های 7 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی بهداشت-مناسبت های نوزدهم فروردین-مناسبت های 7 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

درگذشت صادق هدایت
صادق هدایت بر اثر ناملایمات روحی در فروردین 1330 در فرانسه با گاز خودکشی کرد. او را در قبرستان پرلاشز در پاریس دفن کردند . از آثار صادق هدایت می توان به رباعیات خیام ، مجموعه «سایه روشن» شامل س.گ.ل.ل ، زنی که مردش را گم کرد ، عروسک پشت پرده ، آفرینگان ، شبهای ورامین ، آخرین لبخند ، پدران آدم ، مجموعه «سگ ولگرد»شامل سگ ولگرد ، دن خوان ، کرج ، بن بست ، کاتیا ، تخت ابونصر ، تجلی ، تاریکخانه میهن پرست ، مجموعه «زنده بگور»شامل زنده بگور ، حاجی مراد ، اسیر فرانسوی ، داود گوژ پشت مادلن ، آتش پرست ، آبجی خانم ، مرده خورها ، آب زندگی ، مجموعه «سه قطره خون» شامل : سه قطره خون ، گرداب ، داش آکل ، آینه شکسته ، طلب آمرزش ، لاله ، صورتکها ، چنگال ، مردی که نفسش را کشت ، گجسته دژ ، علویه خانم و مقالاتی در موضوعات مختلف در نشریات ادبی- هنری اشاره کرد . مهمترین اثر او که بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است« بوف کور» نام دارد . هدایت در این اثر به یک کشف اندیشمندانه با نگاهی سوررئالیستی و گاه ابزورد به دنیای پیرامونی خود می نگرد .

روز جهانی سگ آبی
7 آوریل در تقویم جهانی به عنوان روز بین المللی سگ آبی شناخته می شود. حیوانی که زیستگاه بومی آن در نزدیکی رود خانه های شمالی آمریکا و کانادا می باشد. سگ­های آبی از تکه تکه درختی که می افتد استفاده می کنند! سدهایی که توسط سگ­های آبی ساخته می شود برای جلوگیری از سیل و خشکسالی، احیای تالاب های شمالی و حتی کمک به پاکسازی آب مفید است.

روز جهانی کاریکاتور و کاریکاتوریست
هفتم آوریل، با پیشنهاد نماینده وقت فدراسیون جهانی کاریکاتور در ایران به عنوان روز جهانی کاریکاتور و کارتونیست‌ها می باشد که همه ساله این روز در بیشتر کشورها گرامی داشته می‌شود.
هنر کاریکاتور در هفتم آوریل ۱۹۰۶ با ورود بزرگانی چون بهزاد و عظیم‌زاده به ایران آمد، از این رو این روز با پیشنهاد رحیم بقال اصغری، نماینده وقت فدراسیون جهانی کاریکاتور در ایران به عنوان روز جهانی کاریکاتور نام گذاری شد.

روز جهانی کاریکاتور-مناسبت های نوزدهم فروردین-مناسبت های 7 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی کاریکاتور-مناسبت های نوزدهم فروردین-مناسبت های 7 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

 

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

19 فروردین برابر با 7 آوریل 1341 میلـادی نخستین دانشگاه اروپای مرکزی به معنی واقعی کلمه، هفتم مارس سال 1341 در شهر پراگ آغاز بکار کرد.

19 فروردین برابر با 7 آوریل 1652 میلـادی هلندی های مهاجر در جنوب افریقا در«کیپ تاون» مستقر شدند که بعدا اقلیت سفید آفریقای جنوبی را به وجود آوردند.

19 فروردین برابر با 7 آوریل 1770 میلـادی فرانسیس لـاول نخستین کارخانه نساجی که پنبه خام را تبدیل به پارچه می کرد به وجود آورد.

19 فروردین برابر با 7 آوریل 1788 میلـادی نخستین دسته اروپائیان مهاجر وارد «اهایو» شدند و در محلی که آن را مارییتا نامگذاری کردند مستقر گردیدند.

19 فروردین برابر با 7 آوریل 1942 میلـادی سازمان انتشارات و تبلیغات 18 فروردین 1321 از وزارت فرهنگ مجزا و به نخست وزیری وابسته شد که اینک قسمتی از وظایف وزارت ارشاد را تشکیل می دهد.

19 فروردین برابر با 7 آوریل 1948 میلـادی سازمان جهانی بهداشت WHO تاسیس شد.

19 فروردین برابر با 7 آوریل 1990 میلـادی یک دادگاه فدرال آمریکا دریاسالـار «جان پویندکستر» رئیس شورای امنیت ملی آمریکا را در جریان مسئله «ایران ــ کنترا» مقصر تشخیص داد و محکوم کرد. کنگره آمریکا دولت این کشور را از دادن کمک مالی به مخالفان مسلح دولت چپگرای نیکاراگوئه منع کرده بود که پاره ای از مقامات دولت امریکا با یک عمل غیر مستقیم پول حاصله از فروش اسلحه به ایران را به کنترا ها (مخالفان دولت نیکاراگوئه) می دادند که قضیه افشا شد و پای محاکمه به میان امد.

ثبت گوگل مپ-نیازجو

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط