سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

مناسبت های چهاردهم فروردین | مناسبت های 2 آوریل

روز جهانی آگاهی از اوتیسم
چهاردهم فروردین روز جهانی آگاهی اوتیسم (به انگلیسی: World Autism Awareness Day) روز دوم آوریل می باشد که به عنوان یک روز جهانی به رسمیت شناخته‌شده‌است و هدف آن یادآوری و ترغیب در جهت افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال اسپکتروم اوتیسم (ASD) در سراسر جهان است.
در یک پویش جهانی، رنگ آبی نماد جهانی اختلال اوتیسم معرفی شده است، و شهرهای بزرگ جهان برای جلب توجه افکار همگانی در روز جهانی اوتیسم، ساختمان برجسته‌ای را با رنگ آبی، نورپردازی می‌کنند.
مهم‌ترین هدف از نام‌گذاری روز جهانی آگاهی‌ درباره‌ اوتیسم، آشنایی با دشواری‌های اوتیست‌ها و توجه جامعه به همیاری در فرایند رشد و جامعه‌پذیری آن‌ها می باشد

روز جهانی آگاهی از اوتیسم-مناسبت های چهاردهم فروردین-مناسبت های 2 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی آگاهی از اوتیسم-مناسبت های چهاردهم فروردین-مناسبت های 2 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

روز جهانی کتاب کودک
چهاردهم فروردین / دوم آوریل هر سال، یادآور سالروز تولد هانس کریستین اندرسن، نویسنده مشهور دانمارکی است. هانس کریستین اندرسن بین سال‌های ۱۸۳۵ تا سال ۱۸۷۲ میلادی، هر سال قصه‌ای برای کودکان به رشته تحریر درآورد.
توجه به موضوع پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تاثیر فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در رشد و پیشرفت فکری این نسل، باعث شد تا برای تجلیل از ادبیات حوزه کودک یک روز در سراسر جهان به عنوان «روز جهانی کتاب کودک» نامگذاری گردد.

روز جهانی کتاب کودک-مناسبت های چهاردهم فروردین-مناسبت های 2 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو
روز جهانی کتاب کودک-مناسبت های چهاردهم فروردین-مناسبت های 2 آوریل-تقویم تاریخ-نیازجو

ثبت گوگل مپ-نیازجو

سایر مناسبت های چهاردهم فروردین | مناسبت های 2 آوریل

تولد رخشان بنی اعتماد
رخشان بنی‌اعتماد تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز متولد 14 فروردین سال ۱۳۳۳ در تهران، دانش‌آموخته‌ رشته کارگردانی سینما از دانشگاه هنرهای دراماتیک در سال ۱۳۵۹ است. بنی‌اعتماد در سال ۱۳۸۷ نشان دکترای افتخاری از دانشگاه لندن دریافت کرد. و در سال ۱۳۹۶ به دعوت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در شاخه‌ی نویسندگی به اعضای آکادمی اسکار پیوست. رخشان بنی‌اعتماد از نخستین اعضای انجمن مستندسازان سینمای ایران در سال ۱۳۷۶ است.

درگذشت استاد عباس سحاب پدر علم جغرافیای ایران
درچنین روزی در سال 1379هجری شمسی استاد عباس سحاب پدر علم جغرافیای ایران درگذشت .
استاد عباس سحاب بیش از 700 اثر ثبت شده دارد که نقشه ها و اطلس های جغرافیایی گوناگون بیشترین و مهم ترین آثارش هستند. از مهم ترین آثار وی نقشه های استان ها و مناطق ایران ، نقشه های شهرهای ایران ، نقشه های کشورها ، نقشه های جغرافیایی و وسایل آموزشی می باشد. در سال 1334 وی با همکاری موسسه کلبموس آلمان اولین کره جغرافیایی را به خط فارسی در جهان تولید کرد و علاوه بر آن اولین اطلس آموزشی به نام «نخستین اطلس جغرافیا» در سال 1342 توسط وی تهیه و چاپ شد. این استاد و دانشمند نامی و پیشکسوت کارتوگرافی ایران در یکشنبه چهاردهم فروردین 1379 چشم از جهان فروبست.

تولد هانس کریستین آندرسن نویسنده مشهور دانمارکی
در چنین روزی در سال 1805 میلادی هانس کریستین آندرسن نویسنده مشهور دانمارکی دیده به جهان گشود . این نویسنده کودکان در کارنامه ادبی خود بیش از 150 اثر داستانی و قصه برای کودکان به یادگار نهاده است . آثار او همگی جذاب و خواندنی اند . « جوجه اردک زشت » ، «سوزن » و «دخترک کبریت‌فروش» از جمله مهمترین آثار او می باشد

ورود آمریکا به جنگ جهانی اول
درچنین روزی در سال1917میلادی رییس جمهور وقت آمریکا وودرو ویلسون از کنگره ایالات متحده آمریکا خواست که به آلمان و متحدانش اعلـان جنگ دهد و به این ترتیب آمریکا سه سال پس از آغاز جنگ جهانی اول گام به آن نهاد.

تولد شارلمانی
در چنین روزی در سال 742 میلادی شارلمانی نخستین امپراطور روم به دنیا آمد .

تولد نیکلای باسوف فیزیکدان مشهور روس
در چنین روزی در سال 1922 میلادی نیکلای باسوف فیزیکدان مشهور روس به دنیا آمد . او مطالعات گسترده ای در حوزه فیزیک اتمی صورت داده است . وی کاشف لیزر است . او در سال 1964 میلادی جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

درگذشت تئودور ریچاردز
در چنین روزی در سال 1928 میلادی تئودور ریچاردز شیمیدان آمریکایی دیده به جهان گشود . وی وزن اتمی را مورد بررسی قرار داده است . او در سال 1914 به دلیل کوشش های فراوان در این حوزه موفق به در یافت جایزه نوبل شد.

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو
مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

چهاردهم فروردین برابر با 2 آوریل 1559 میلـادی پیمان «کاتو کامرزیس» میان انگلستان و فرانسه امضا شد.

چهاردهم فروردین برابر با 2 آوریل 2 آوریل 1884 میلـادی زندان لندن ویژه بدهکاران برای همیشه تعطیل شد و از آن پس هیچ فردی صرفا به خاطر داشتن بدهی پولی به زندان نیافتاد.

چهاردهم فروردین برابر با 2 آوریل 1905 میلـادی قطار قاهره ـ کیپ تاون که از شمال تا جنوب قاره آفریقا را طی می کند آغاز بکار کرد.

چهاردهم فروردین برابر با 2 آوریل 1944 میلـادی ارتش سرخ در جریان عقب راندن آلمانی ها از اروپای شرقی وارد خاک رومانی متحد آلمان شد.

چهاردهم فروردین برابر با 2 آوریل 1946 میلـادی یک زمین لرزه هشت ریشتری در اقیانوس آرام سونامی بزرگی بوجود آورد که در مجمع الجزایر هاوایی باعث مرگ 160 نفر و خرابی های زیاد شد.

چهاردهم فروردین برابر با 2 آوریل 1966 میلـادی لونا ـ 10 ماهواره شوروی در مدار ماه قرار گرفت و اولین ماهواره ای بود که به گرد قمر زمین چرخید.

چهاردهم فروردین برابر با 2 آوریل 1982 میلـادی نیرو های نظامی آرژانتین جزایر فالکلند واقع در اقیانوس اطلس جنوبی را تصرف کردند که جنگ انگلستان و آرژانتین را به دنبال داشت.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط