سایت تبلیغاتی نیازجو
سایت تبلیغاتی نیازجو

جشن نوروز پارسی

تاریخ دوم فروردین به شمسی دومین روز از جشن نوروز می باشد

دوم فروردین دومین روز از سال شمسی جدید است. در گاهشماری یا تقویم رسمی ایران ۲فروردین ۱۴۰۳ به معنای دومین روز سپری شده از سال نو است. روزهای بازمانده از سال بر حسب اینکه سال عادی باشد یا کبیسه با هم تفاوت می کند. در سال عادی روزهای باقیمانده ۳۶۳ روز محاسبه می شوند. سال کبیسه یک روز بیشتر دارد و به این ترتیب روزهای باقیمانده ۳۶۴ روز شماره گذاری می شوند.

جشن نوروز پارسی-نیازجو
جشن نوروز پارسی-نیازجو

مینی سایت-سایت ارزان-کاتالوگ ساز-نیازجو

روز جهانی رفع تبعیض نژادی

دلیل نامگذاری این روز، این است که 21 مارچ 1960(2 فروردین 1339)، 69 نفر از مردم آفریقای جنوبی که برای اعتراض مسالمت‌آمیز به قانون نژادپرستانه‌ی «محدودیت عبور و مرور» در شهر شارپ ویل گرد هم آمده بودند، با شلیک گلوله‌های پلیس نظام آپارتاید، کشته شدند.

روز جهانی رفع تبعیض نژادی-نیازجو
روز جهانی رفع تبعیض نژادی-نیازجو

عملیات بزرگ فتح المبین

در روز ۲ فروردین ۱۳۶۱، عملیات بزرگ فتح المبین آغاز شد. این عملیات که با هدف آزادسازی سرزمین های اشغال شده کشور انجام شد، هفت روز ادامه داشت. در نبرد سنگینی که در گرفت، نیروهای مسلح ایرانی توانستند ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک اشغال شده خوزستان را از ارتش بعث عراق آزاد کنند.

روز جهانی سندرم داون-نیازجو
روز جهانی سندرم داون-نیازجو

ثبت گوگل مپ-نیازجو

روز جهانی سندرم داون

سندرم داون یا مونگولیسم یک بیماری ژنتیکی می باشد که به دلیل حضور تمام یا بخشی از یک کروموزم اضافه در جفت کروموزم بیست و یک به وجود می‌آید. نام این سندرم از نام یک پزشک انگلیسی به نام جان لانگدان داون گرفته شده‌است که برای اولین بار این سندرم را توصیف نمود. این بیماری دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان‌ها می‌باشد. از جمله علایم عمده و زودرس که در تقریبا همه بیماران مشاهده می‌شود وجود مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو می‌باشد.

روز جهانی سندرم داون-نیازجو
روز جهانی سندرم داون-نیازجو

روز جهانی آردوینو

آردوینو به همه ما از دانش آموز، سازنده (Maker) تا مهندس کمک کرده که بتونیم بیشتر از همیشه از الکترونیک لذت ببریم و پروژه های متنوع و جذاب تفریحی، آموزشی و یا حتی صنعتی رو باهاش انجام بدیم. آردوینو یک برد الکترونیکی آموزشی متن باز است که ایده اولیه آن در سال ۲۰۰۳ میلادی در انستیتو طراحی‌تعاملی ایورئا در کشور ایتالیا شکل گرفت. ایده عبارت بود از ساخت وسیله‌ای ساده و کم‌هزینه برای انجام پروژه‌های دیجیتال دانشجویان، به‌خصوص آن‌هایی که آشنایی چندانی با اصول مهندسی و برنامه‌نویسی ندارند. امروزه از این برد الکترونیکی در عمده پروژه های دانشجویی، صنعتی استفاده می شود و زیر ساخت بیشتر پروژه های رباتیک است. هر سال، یک روز یا یک هفته برای رویدادهای مربوط به دوست داران و علاقه مندان آردوینو برگزار می شود

روز جهانی آردوینو-نیازجو
روز جهانی آردوینو-نیازجو

روز جهانی گل نرگس

گل نرگس به عنوان یکی از نماد های بهار و شادی شناخته شده است و در روز جهانی 22 مارس، به عنوان نماد بهار و روز جهانی نرگس، جشن گرفته می ‌شود.

روز جهانی نرگس-مناسبت روز دوم فروردین-تقویم تاریخ-مناسبت 22 مارس-نیازجو
روز جهانی نرگس-مناسبت روز دوم فروردین-تقویم تاریخ-مناسبت 22 مارس-نیازجو

سایر مناسبت های دوم فرودین ( مناسبت های 22 مارس)

دوم فرودین یا 22 مارس 1622 میلـادی بومیان (سرخپوستان) ویرجینیای جنوب شرقی که پی به نیات انگلیسی ها از ورود به آمریکای شمالی و استقرار در این منطقه و ایجاد کلنی جیمز تاون برده بودند آنان را که حدود هزار تن بودند مورد حمله قراردادند. در این حمله 347 مهاجر انگلیسی کشته شدند. انگلیسی ها 15 سال بود که در آمریکای شمالی (ویرجینیای جنوب شرقی) مستقر شده و به تصرف و تملک اراضی بومیان دست زده بودند.

دوم فرودین یا 22 مارس 1633 میلـادی جوزف پریستلی آب کربناته (سلتزر) را اختراع کرد.

دوم فرودین یا 22 مارس 1728 میلـادی آنتون رافائل نویسنده و نقاش کلـاسیک آلمان به دنیا آمد.

دوم فرودین یا 22 مارس 1739 میلـادی نادرشاه افشار پادشاه ایرانیان که ارتش امپراتور مغول تبار هندوستان را شکست داده و این امپراتور تسلیم او شده بود در این روز مراسم نوروز را در کاخ «شاه جهان در دهلی» برگزار کرد. نادرشاه در جریان لشکرکشی به هند، پس از شکست دادن ارتش 360 هزار نفری این کشور در دشت کرنال و دریافت تاج پادشاهی هند از دست امپراتور شکست خورده این کشور، برای ورود به دهلی منتظر فرارسیدن نوروز شد تا در روزی خوش یمن به این آرزو برسد و روز 20 مارس وارد دهلی شده بود. نادرشاه به نوروز و آیین های آن علـاقه مندی فراوان داشت. وی سکه خود موسوم به «سکه نادری» را در سال 1735 میلـادی، در مراسم سلـام نوروز رایج ساخت و تعدادی از آن را به رسم عیدی به منشی ها و افسران خود داد که در یک طرف سکه نقش شده بود

دوم فرودین یا 22 مارس 1795 میلـادی توماس جفرسون به عنوان نخستین وزیر امور خارجه دولت نوبنیاد ایالـات متحده (امریکا) تعیین شد.

دوم فرودین یا 22 مارس 1829 میلـادی قدرت های وقت اروپایی مرز های یونان را که پس از قرنها، از سلطه عثمانی خلـاصی یافته بود تعیین کردند. همین قدرت ها یک پادشاه هم برای یونان منصوب کردند که یونانی نبود!

دوم فرودین یا 22 مارس 1832 میلـادی یوهان وولفگنگ گوته J. W. Goethe شاعر، نویسنده، فیلسوف و هنرمند آلمانی در این روز و پس از 83 سال عمر درگذشت.

دوم فرودین یا 22 مارس 1922 میلـادی یک دادگاه انگلیسی مهاتما گاندی استقلـال طلب معروف هند و مبتکر «مبارزه منفی» و مبارز بزرگ ضد استعمار را به جرم مخالفت با انگلستان به شش سال زندان محکوم کرد.

دوم فرودین یا 22 مارس 1943 میلـادی یک گردان وابسته به ارتش آلمان (گردان 118) که عمدتا از اوکراینی ها و اسیران جنگی همدست آلمان ایجاد شده بود در منطقه مینسک (بلـاروس) یک روستا را با تمامی جمعیت آن آتش زدند که صدها تن کشته شدند. از ساکنان این روستا به نام Khatyn، تن ها یک مرد سالخورده و دو کودک مجروح زنده مانده بودند. روس ها بعدا و در جریان عقب نشینی آلمانی ها، فرمانده این گردان را دستگیر و اعدام کردند. در منطقه مینسک بیش از 250 روستا توسط ارتش هیتلر آتش زده شده بود. تلفات وارد به بلـاروس در تهاجم ارتش آلمان و در جریان جنگ جهانی دوم بیش از دو میلیون تن کشته اعلـام شده است.

دوم فرودین یا 22 مارس 1945 میلـادی جامعه دول عربی (اتحادیه عرب) پس از تصویب منشور آن از سوی شش کشور مصر، سعودی، سوریه، عراق، اردن و لبنان با همین شش عضو در قاهره آغاز بکار کرد. در همین سال یمن هم به عضویت آن درآمد. تصمیم به ایجاد این جامعه در مذاکرات سال 1944 اسکندریه گرفته شده و منشور آن تدوین شده بود. این جامعه که بمانند همه سازمان های منطقه ای و جهانی ایجاد شده پیش از قرن 21 خاصیت خودرا از دست داده است دارای 22 عضو است. به نظر می رسد که این جامعه زیر نفوذ چند دولت ثروتمند تر عربی قرار داشته باشد. این جامعه تا کنون برضد چند عضو خود اعلـامیه و مصوبه صادر کرده است ازجمله لیبی و سوریه!

دوم فرودین یا 22 مارس 1946 میلـادی دولت انگلستان به کشور اردن که خود آن را ساخته است استقلـال کامل داد.

دوم فرودین یا 22 مارس 1958 میلـادی ملک فیصل پادشاه کشور سعودی شد. وی در 25 مارس 1975 به دست برادرزاده اش فیصل ابومساعد در کاخ سلطنتی ریاض با شلیک دو گلوله کشته شد.

دوم فرودین یا 22 مارس 1965 میلـادی آمریکا اعتراف به بکاربردن مواد شیمیایی بر ضد ویت کنگ ها در جنگ ویتنام کرد.

دوم فرودین یا 22 مارس 1992 میلـادی بانو « فلیسداد» همسر ژنرال نوریه گا رئیس سابق کشور پاناما که دولت آمریکا ضمن یک حمله نظامی به آن کشور وی را دستگیر کرده و به آمریکا آورده و زندانی کرده بود به اتهام سرقت از یک فروشگاه دستگیر شد. در پی دستگیری نوریه گا حساب های بانکی او نیز مسدود شده بود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط